alt

Projekat :

KAKO LOKALNA VLAST MOŽE POMOĆI MALIM PRIVREDNICIMA?

 

Ovaj projekat nudi rešenje, kako lokalna vlast može pomoći razvoju: male privrede, preduzetništva, produktivnog zapošljavanja i samozapošljavanja u svojoj sredini.

Uvod

Sve dosadašnje partije i koalicije, koje su učestvovale u vlasti u R. Srbije ( DS, SPS , SRS , DSS, PUPS, G17+, SVM i druge ) i one koje su se borile da uđu u parlament, govorile su o potrebi otvaranja velikog broja malih i srednjih preduzeća i ubeđivali nas da je  to pravi put izlaska iz sadašnje krize. Prilikom proklamovanja svojih ideja pozivali su se na iskustva razvijenih zapadnih država i objašnjavali koliki je udeo MALE PRIVREDE u privredi tih zemalja.

Pojedini lideri, objašnjavali su, da je u RS potrebno godišnje otvori 50.000 malih i srednjih preduzeća, a da je glavni razlog što se to ne dešava, visok osnivački ulog za osnivanje malog preduzeća, koji je iznosio 5.000$ u vreme pisanja ovog projekta,  a sad iznosi 500 Eura i nedostatak povoljnih kredita.

Navodili su primer! U Crnoj Gori možete otvoriti preduzeće, sa osnivačkim ulogom od 1 EURA u roku od 7 dana i objašnjavali, da i mi treba da krenemo tim putem.

Ako analiziramo dosadašnje rezultate, u pokretanju male privrede u Srbiji i Crnoj Gori, dolazimo do zaključka da nema pozitivnih rezultata u Srbiji, gde je sada potrebno 500 EURA za osnivanje preduzeća, niti u Crnoj Gori gde je potrebno 1 € za osnivanje preduzeća.

Analiza!

Moje mišljenje je! Mala privreda može dati puni doprinos razvoju R. Srbije, ali kad se reše sledeći problemi:

1. Prvo se mora naći rešenje, kako pokrenuti VELIKU PRIVREDU  u R. Srbiji, jer u ovim uslovima mala privreda nema za koga da radi. O tome kako to rešiti nekom drugom prilikom.

2. I u ovim uslovima, dok velika privreda ne radi, mala privreda može dati veći doprinos razvoju R. Srbije, pod uslovom da se da prava dijagnoza dosadašnjeg neuspeha. „Ekonomski eksperti“ tvrde! Razvoja male privrede nema, jer nema povoljnih kredita.

Gospodo ekonomski eksperti, to nije tačno, Vi ne znate ekonomiju, Vi ne poznajete probleme malih privrednika! OSNOVNO PITANJE, DILEMA MALIH PRIVREDNIKA JE, ŠTA PROIZVODITI I KAKO TAJ PROIZVOD PRODATI, pa tek onda kako to finansirati.

Da bi mala privreda dala puni doprinos, razvoju i produktivnom zapošljavanju, potrebno je pomoći malim privrednicima. Najveću pomoć malim privrednicima može da da Vlada R. Srbije, donošenjem logičnih zakona, ali mnogo može pomoći i lokalna vlast.

U dogledno vreme,  ne možemo očekivati da će doći do značajnijih velikih investicija, koje su potrebne da bi se bar malo ublažio problem: nezaposlenosti, malih plata i penzija, nemanja posla i kupaca, a je to potrebno, da bi se omogućio perspektivni razvoj opštine. Da bi se ublažili postojeći problemi, i otvorila neka perspektiva, u razvoju opštine,  potrebno je da lokalna vlast pomogne preduzetnicima, u razvoju male privrede, ako to lokalna vlast želi i zna.

Zbog gore iznetog, ja lokalnoj vlasti nudim projekat „KAKO LOKALNA VLAST MOŽE POMOĆI MALIM PRIVREDNICIMA?

Razrada projekta:

KAKO LOKALNA VLAST MOŽE POMOĆI MALIM PRIVREDNICIMA?

alt

 Uzroci ovakvog stanja u maloj privredi!

Glavni razlog što je ovakvo stanje u maloj privredi je, u ne znanju i nepostojanju želje, kod predstavnika vlasti, da  pomognu malim privrednicima. Našim političarima, mali privrednici potrebni su, samo u vreme izbora, kao glasači, a za probleme malih privrednika, ne žele ni da čuju. Oni kažu! Vlast ne treba da zapošljava svoje građane, pa samim tim ne treba ni da pomažu malim privrednicima.

Oni kažu, političari ne treba da se bave ekonomijom, pa ih zato ne interesuju problemi malih privrednika.

Političare ne interesuju mali privrednici, ali male privrednike interesuju problemi malih privrednika, i zato ću ja ukazati na probleme i ponuditi projekat!

alt

 Koji su to problemi malih privrednika?

Probleme malih privrednika možemo podeliti na:

  • PRIMARNI problemi i
  • SEKUNDARNI problemi

PRIMARNI - OSNOVNI PROBLEMI MALIH PRIVREDNIKA SU:

  • NE POSTOJANJE VELIKE PRIVREDE ZA KOJU BI RADILI MALI PRIVREDNICI,
  • ŠTA I KAKO PROIZVODITI,
  • KAKO PROIZVEDEN PROIZVOD PRODATI,
  • DISKRIMINACIJA MALIH PRIVREDNIKA,
  • NE PLAĆANJE,
  • RAD NA CRNO,
  • NE INFORMISANOST,
  • NAČIN FINASIRANJA - POVOLJNI KREDITI,
  • ZAKONSKA REGULATIVA ITD.

Dok se ne reše primarni problemi, za čije rešavanje su nadležni državni organi, ne možemo očekivati značajniji razvoj male privrede.

Probleme malih privrednika, kao što su: diskriminacija, ne plaćanje, davanje poslova onima koji nisu registrovani, rad na crno, zakonska regulativa itd, nećemo obrađivati u ovom projektu, jer su oni u domenu republičke vlasti, i obrađeni su u drugim projektima.

SEKUNDARNI PROBLEMI:

SEKUNDARNIH PROBLEMA IMA DOSTA OD LOKACIJE ZA PROIZVODNJU DO KREDITIRANJA ALI U VEĆINI SLUČAJEVA NJIH ĆE REŠAVATI SAMI MALI PRIVREDNICI.

Kako lokalna vlast, može pomoći malim privrednicima?

Ako lokalna vlas želi da zaposli svoje građane, podstakne građane na samozapošljavanje, ubere poreze i takse od malih privrednika, onda mora i pomoći malim privrednicima. Može osnovati agenciju za pomoć malim privrednicima: AGENCIJA MALE PRIVREDE – AMP!          

Predlažem da lokalna vlasti ( gradske- opštine )  pomognu malim privrednicima. Predlažemo da osnuje agenciju za pomoć malim privrednicima „AGENCIJA MALE PRIVREDE – AMP“ po pravilima ovog projekta.

AGENCIJA MALE PRIVREDE – AMP

Ko osniva agenciju?

Agenciju: AGENCIJA MALE PRIVREDE- AMP osniva lokalna samouprava, u saradnji sa zainteresovanim malim privrednicima.

Šta je zadatak agencije?

Zadatak agencije male privrede je:

  • da napravi WEB SAJT male privrede, na kome će se prestaviti i mali privrednici,
  • da obezbedi TV emisiju na lokalnoj televiziji za potrebe malih privrednika,
  • da napravi stalni izložbeni prostor male privrede i da se brine o njegovom radu,
  • da pomaže u povezivanju malih privrednika,
  • da minimum jednom godišnje organizuju radni ručak i druženje malih privrednika sa građanima R. Srbije koji žive i rade u dijaspori, kad oni dođu na godišnji odmor,
  • da povezuje predstavnike vlasti opštine  sa malim privrednicima,
  • da organizuje sastanke malih privrednika i predstavnika vlasti opštine ,
  • da informiše male privrednike, o mogućnostima korišćenja sredstava Fonda za razvoj RS i Fonda za razvoj APV( da dovede predstavnike fonda na sastanak sa malim privrednicima ),
  • da organizuje sastanke malih privrednika i predstavnika banaka,
  • da se poveže sa međunarodnim organizacijama koje finansiraju malu privredu,
  • da nudi rešenja prestavnicima vlasti opštine  šta još uraditi za razvoj male privrede,
  • itd.

Detaljnija razrada projekta:

alt

Agencija treba da napravi WEB SAJT  malih privrednika,  na kome će mali privrednici prestaviti svoj biznis. Predstavljanje malih privrednika na sajtu bi bilo besplatno dve godine, a posle isteka tog vremena privrednici bi plaćali određenu nadoknadu.

Šta Web sajt malih privrednika pruža ?

    • Mali privrednik bi imao mogućnost da napravi svoju web stranicu na kojoj će moći da prestavi svoj biznis.
    • Agencija bi preko web sajta pozivala trgovce, investitore i privrednike na saradnju sa malim privrednicima svoje sredine.

    • Agencija bi na sajtu objavljivala sve kritike, predloge, projekte i ideje svojih malih privrednika.

    • Agencija bi preko web sajta pozivala Srpsku dijasporu na saradnju sa malim privrednicima.

  • Lokalna vlast bi bila u obavezi, da i na sajtu malih privrednika, objavljuje sve javne nabavke ( male i velike ).

Agencija ovaj sajt malih privrednika povezuje sa sajtom opštine - grada. Baner sajta malih privrednika postavio bi se na sajt opštine bez nadoknade.

Agencija na lokalnoj televiziji, obezbeđuje televizijsku emisiju, u trajanju od 45 minuta, za potrebe malih privrednika, u kojoj će mali privrednici prestaviti svoj biznis, pričati o problemima malih privrednika, i nuditi rešenja za određene probleme.

alt

TV emisija male privrednika, mogla bi izgledati ovako:

    • Agencija bi u TV emisiji prestavila KONKRETNE IDEJE – PROIZVODE,  ŠTA PROIZVODITI, sa ciljem da male privrednike i gledaoce podstiče na razmišljanje.
    • Mali privrednici, u TV emisiji, ukazali bi na konkretne probleme malih privrednika i predlagali konkretna rešenja, kako rešiti pomenute probleme.
    • Agencija bi uTV emisiji prestavljala ideje, ŠTA JOŠ URADIT DA BI SE UNAPREDILA mala privreda .
    • Agencija bi u TV emisiji prestavljala kreditore, investitore, predstavnike fondova, zakonopisce i slično,
    • Mali privrednici, u TV emisiji, prestavi bi svoj biznis.

alt

Stalni izložbeni prostor male privrede, ( Salon male privrede, SALON AMP)!

Da bi se stvorile osnovne pretpostavke za uspešniji razvoj male privrede u opštini,  potrebno je otvoriti STALNI IZLOŽBENI PROSTOR MALE PRIVREDE, u kome bi mali privrednici mogli da prestave svoj biznis, svoje proizvode, usluge, i svoju poslovnu ponudu.

U tom izložbenom prostoru, malim privrednicima, nudili bi KONKRETNE PROIZVODE, šta se može proizvoditi. Ovde mislim da se nabave konkretni uzorci poznatih proizvoda ( proizvodi koji se uvoze ), da se izlože sa ciljem da male privrednike podstiče na razmišljanje, ŠTA BI ONI MOGLI PROIZVODITI.

Lice, koje bude radilo u izložbenom salonu male privrede, imat će zadatak da posetiocima, pokaže proizvode i usluge male privrede, i da, zainteresovanim licima, da podatke o malom privredniku.

Salon male privrede treba da ima VIDEO BIM u: salonu AMP, na fasadi salona AMP i u centru grada na na zgodnom mestu. Na tom wideo bimu , prestavili bi ideje šta proizvoditi i biznis malih privrednika.

Lice koje radi u agenciji, obavezno je da putem interneta šalje ideje i poslovne ponude malih privrednika, svim potencijalnim poslovnim partnerima i investitorima u zemlji, okruženju i srpskoj dijspori.

Lice koje radi u agenciji, obavezno je da od potencijalnih poslovnih partnera, iz države, okruženja i srpske dijaspore, prima ideje šta oni predlažu da se treba proizvoditi i šte bi oni mogli prodati, i da to proslede malim privrednicima.

Lice koje radi u agenciji, obavezno je da putem interneta poziva građane R. Srbije, koji žive i rade u inostranstvu, na radni ručak i druženje sa malim privrednicima i predstavnicima lokalne vlasti. Obavezni su da to druženje organizuju.

Lice zaposleno u agenciji, mora znati engleski jezik i rad na kompjuteru.

Ovaj izložbeni salon male privrede, treba da bude u centru grada u nekom opštinskom lokalu.

alt

Upravljanje agencijom AMP - ( ime grada )

Upravljanje agencijom: AGENCIJA MALE PRIVREDE - AMP proizilazi po osnovu: udruživanja malih privrednika, osnivačkih prava i autorskih prava na projekat.

Agencijom upravlja upravni – nadzorni odbor sastavljen od 5 članova.

UPRAVNI – NADZORNI ODBOR AGENCIJE

Kako se bira upravni - nadzorni odbor agencije, dok se agencija finansira iz budžeta opštine?

  • 2 člana upravnog - nadzornog odbora bira bira Predsednik opštine, iz redova privrednika.
  • 1 člana upravnog - nadzornog odbora bira bira Predsednik opštine kao predstavnika vlasti.
  • 1 člana upravnog - nadzornog odbora bira bira autor ovog projekata, kao predstavnika autora ovog projekta.
  • 1 člana upravnog - nadzornog odbora bira bira autor ovog projekta, iz redova privrednika.

Kako se bira upravni - nadzorni odbor agencije, posle dve godine, kad se agencija sama finansira?

 

  • 3 člana upravnog odbora biraju mali privrednikci po principu uslovni glas. (Kako se vrši izbor članova upravnog – nadzornog odbora agencije, iz redova malih privrednika, po principu USLOVNOG GLASA?
    • Agencija raspisuje izbore za članove upravnog - nadzornog odbora!
    • Poziva članove agencije, privrednike, da se prijave, ko želi da glasa!
    • Kandidati za člana upravnog - nadzornog odbora, sami sebe kandiduju za tu funkciju i pišu program rada!
    • Agencija obezbeđuje, predstavljanje tih kandidata na sajtu agencije!
    • Izborna komisija pravi registar, u registar unosi podatke: o kandidatima za funkciju, i za koga je glasao određeni član agencije. Komisija na sajtu agencije objavljuje : koliko je ko osvojio uslovnih glasova, a informacija, ko je za koga glasao, poznata je samo izbornoj komisiji. Pobedio je onaj kandidat, ko je prikupio najviše uslovnih glasova.
    • Glasaču je omogućeno, da svoj glas, može da povuče u toku trajanja mandata, i da taj glas, može da poveri drugom kandidatu.
    • Izborna komisija, svakih 6 meseci proverava, da li je došlo do promene izbornih rezultata. Nastale promene, obavezno objavljuje na sajtu agencije,

Ovaj sistem izbora članova upravnog – nadzornog odbora, naterati će članove agencije iz redova malih privrednika da bude odgovorno i da punom snagom brani interese malih privrednika.

  • 1 člana upravnog - nadzornog odbora bira bira Predsednik opštine kao predstavnika vlasti.
  • 1 člana upravnog - nadzornog odbora bira bira autor ovog projekata, kao predstavnika autora ovog projekta.

Članovi upravnog odbora, za svoj rad, primaju platu u iznosu od 40 % plate predsednika opštine.

Svaki član upravnog odbora, na kraju godine, dobija bonus u visini od 0,5 % od ostvarene dobiti.

DIREKTOR AGENCIJE

Direktora agencije bira Upravni odbor agencije, na osnovu programa rada, koga kandidat sam piše.

Direktor agencije bira svoje saradnike.

Dierktor agencije ima platu u iznosu od 80% plate Predsednika opštine.

Direktor agencije ima bonus, na kraju godine, u iznosu od 5% ostvarenog profita agencije.

Direktor svojim saradnicima deli godišnji bonus, u iznosu 1,5% ostvarenog profita.

Direktor agencije polaže hipoteku, kao garanciju da će posao direktora obavljati u skladu sa zakonom i ponuđenim programom.

Uspešnost rada agencije meri se, na osnovu završnog računa i ostvarenog profita. Ukoliko je agencija poslovala sa gubitkom, u prošloj godini, obavezno se smenjuje direktor.

alt

Način finansiranja agencije!

U prve dve godine, Agencija se finansira iz opštinskog budžeta iz sredstava koja su skupljena od privrednika, po osnovu taksi za isticanje firmi.

Agencija se finansira i iz donacija,

Posle dve godine, Agencija se finansira iz svojih prihoda:iz članarine koju će plaćati mali privrednici, za pružene usluge reklamiranja, povezivanja i slično.

Raspodela dobiti!

Ostvarena dobit deli se:

  • Zaposlenima 9% za bonus, kao nagrada za dobar rad!
  • Budžetu opštine 20% kao osnivaču!
  • Agenciji male privrede AMP 51%
  • Autoru ovog projekta 20%

Napomena!

Da bi mali privrednici shvatili, u kakvom su problemu, moram ispričati iskustvo malih privrednika Bečeja, koje je GRADONAČELNIK BEČEJA PREVARIO.

alt

KAKO JE GRADONAČELNIK BEČEJA PREVARIO, MALE PRIVREDNIKE BEČEJA?

 

 Ovaj projekat napisan je 2004 godine, a 2005 godine, projekat dolazi u ruke Srđana Srdića šefa izbornog štaba DSS za izbor Gradonačelnika opštine Bečej, na vanrednim izborima. Gradonačelnik se tada birao neposredno, glasalo se za ime a ne za partiju.

Šef izbornog štaba DSS, pozvao me i zamolio da se njegova partija DSS i kandidat Dušan Jovanović posluže ovim projektom u predizbornoj kampanji za izbor gradonačelnika Bečeja. Predložio mi je da animiram male privrednike Bečeja, da mali privrednici podrže kandidata DSS Dušana Jovanovića na izborima za gradonačelnika, a ukoliko pobedi Dušan Jovanović, oni će realizovati ovaj projekat.

Kao autor ovog projekta, ja sam prihvatio ponudu, okupio male privrednike i predočio im ponudu. Mali privrednici Bečeja, prihvatili su ponudu, i krenuli su u akciju prikupljanja glasova za Dušana Jovanovića, koji je obećao, da će realizovati ovaj projekat.

Kandidat, Dušan Jovanović, na vanrednim izborima za gradonačelnika Bečeja, osvaja drugo mest i ulazi u drugi izborni krug.

Između dva izborna kruga, mali privrednici ponovo se okupljaju, i na tom sastanku kandidat za gradonačelnika Bečeja, Dušan Jovanović, ponovo obeća da će ovaj projekat realizovati ako on pobedi.

Mali privrednici dodatno se angažuju na agitovanju. ( Jedan privrednik, koji je Socijalista, skupio je 25 glasova Dušanu Jovanoviću. Skupio je teko što je svoju porodicu, prijatelje, radnike i njihove porodice ubedio DA TREBA DA GLASAJU ZA OVAJ PROJEKAT , za Dušana Jovanovića, jer je to u njihovom interesu. Projekat će obezbediti više posla, pa samim tim i veće i sigurnije plate. ) Dušan Jovanović je pobedio, postao je Gradonačelnik Bečeja. Po našoj računici, mi mali privrednici doneli oko 25% glasova.

Mi, ponovo organizujemo sastanak malih privrednika Bečeja sa novoizabranim gradonačelnikom, ponovo na video bimu detaljno predstavljamo projekat i tražimo od gradonačelnika ispuni svoje obećanje. Gradonačelnik ponovo obećava, da će ispuniti dato obećanje, da će realizovati projekat.

Nažalost, Gradonačelnik Bečeja Dušan Jovanović je prevario male privrednike Bečeja, nije održao obećanje, nije realizovao ovaj projekat, nije osnovao agenciju „AGENCIJA MALE PRIVREDE – AMP“ Nije on razumeo smisao prave politike, nije razumeo da Gradonačelnik Bečeja, treba da obezbedi građanima Bečeja više posla, novo zapošljavanje i veće plate.

Mi, mali privrednici Bečeja, OVU PREVARU GRADONAČELNIKA BEČEJA Dušana Jovanovića, shvatili smo, da naše političare ne interesuju mali privrednici, ni novo zapošljavanje, pa smo se mi, MALI PRIVREDNICI Bečeja, povukli iz ove priče.

Zašto sam ispričao ovu priču?

Ovom pričom, želim da malim privrednicima i političarima pokažem, kolika je politička moć malih privrednika, koliki je izborni kapacitet malih privrednika. Mali privrednici, treba da budu svesni, da oni mogu odlučivati, ko će na izborima pobediti.

Mi smo pokazali, da mali privrednici mogu obezbediti 25% glasova i da se sa ovim procentom, na izborima, pobeđuje!

Nas je gradonačelnik prevario, i zbog toga, mi smo odustali od naše borbe! Tu smo pogrešili, trebali smo nastaviti borbu, trebali smo voditi kampanju. PROTIV PARTIJE I KOALICIJE u kojoj je gradonačelnik, koji nas je prevario. Tada bi političari, razumeli i poštovali, male privrednike.

Rezime !

Sadašnja situacija malih privrednika je mnogo gora, od situacije koja je bila 2004 godin, u vreme pisanja ovog projekta. Mnogi mali privrednici su propali, zatvorili su svoj biznis! Sadašnji trend na severu Srbije je! Zbog nerešivih problema i bezperspektivnosti, mali privrednici zatvaraju svoj biznis i sa porodicom se iseljavaju iz Srbije.

Privrednicima Srbije, čiji sam ja glasnogovornik, ništa drugo nije ostalo do toga da ovaj projekat objavimo na ovom web sajtu, sa ciljem da podstaknemo male privrednike i čitaoce na razmišljanje.

Autor projekata :
ing. Vujanović Živojin
Kon. tel. 069-155-41-22
E-mejl: Ova adresa el. pošte zaštićena je od spam napada, treba omogućiti JavaSkript da biste je videli

 

580b57fcd9996e24bc43c528

twitter-640x330

Mailing lista
Ulaz za članove

Baner1

 

 

Baner2

 

 

Baner3

 

 

baner1

 

 

Baner1

 

 

banerg

 

 

Baner3

 

 

vlasina