Elementor Header
Privrednici su:

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU!

Poštovani čitaoci, Ovom prilikom pokazujem Vam veštačenje pada nastrešnice na železničkoj stanici u N. Sadu koju su uradili profesori sa Fakulteta tehničkih nauka, departman građevinarstvo i geodezija. U tekstu prikazani su originalni spisi pomenutih veštaka sa našim komentarom.

Zbog neznanja i neodgovornosti vlasti, zakonopisca i učesnika u izgradnji nastrešnice na železničkoj stanici u N. Sadu desila se stravična nesreća, srušila se nastrešnica i tom prilikom ubila 15 nedužnih građana i teško povredila dvoje.

Ova nesreća ne bi se dogodila da su ministri građevina:  Oliver Dulić lekar, Velja Ilić tehnolog, Zorana Mihajlović ekonomista, Tomislav Momirović pravnik i Goran Vesić pravnik prihvatili predlog Udruženja građevinski inženjera Srbije – UGIS da se popravi postojeći zakon o planiranju i izgradnji.

Predložili smo da se jasno i precizno propiše ODRŽAVANJE OBJEKTA, predložili smo da se zakonom o planiranju i izgradnji vlasnici objekata obavežu da svoje objekte drže u tehnički ispravnom stanju, da periodično vrše, redovne i vanredne, specijalističke preglede objekata i da se uspostavi logična procedura i evidencije svih objekata u R. Srbiji, da se napravi lična karta svih objekata i da tu evidenciju vodi građevinska inspekcija.

Predložili smo još i popravku zakona u delu: odgovorni izvođač radova, nadzor, građevinska inspekcija, deo koji se odnosi na Inženjersku komoru Srbije – IKS  itd, sa ciljem da se uspostavi logičan sistem koji će uspostaviti red u građevinarstvu i sprečiti nesreće.

Da bi se popravio kvalitet gradnje i uvela odgovornost učesnika u izgradnji potrebno je znanje, znanje imamo ali za njega ne znaju mnogi inženjeri i zbog ove činjenice UGIS je predložilo ministarstvu građevina da se u zakon o planiranju i izgradnji u delu IKS unese obaveza IKS da na sajtu IKS uradi rubriku, pod sajt „ZNANJE NA POKLON“ gde bi inženjeri uz pomoć teksta, crteža, slike i video prezentacije pokazali određena rešenja i greške u gradnji sa namerom da inženjerima prenesu svoje znanje.

Nažalost, Ministarstvo građevina, odnosno ministri: Oliver Dulić lekar, Velja Ilić tehnolog, Zorana Mihajlović ekonomista, Tomislav Momirović pravnik i Goran Vesić pravnik nisu shvatili, nisu prihvatili naš predlog pa su se zbog toga desile stravične nesreće, samo u 3 nesreće poginulo  je 21 nedužni građanin i 12 teško povređenih.

Zbog sujete, bahatosti i neznanja ministara građevine i rukovodstva IKS oni nisu hteli prihvatili naš predlog da IKS napravi rubriku „ZNANJE NA POKLON“ na sajtu IKS pa su mnogi inženjeri svoje znanje odneli u grob, a zbog tog nedostajućeg znanja nama se dešavaju ovakve nesreće.

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADUFotografija, Železnička stanica N. Sad, zatege od porušene nastrešnice.Izvor N1 https://n1info.rs/

Pitam Ministarstvo građevina i rukovodstvo IKS, da li bi se desile ove nesreće da ste prihvatili naš predlog?

Primer 1.

  1. Pitam! Da li bi se desila nesreća u Zemunu na Kalvariji 2011 godine kad se obrušila zemlja i tom prilikom poginula su 4 radnika i 1 teško povređen da ste prihvatili naš predlog o popravci zakona o planiranju i izgradnji? Ne bi!!!

Podsećam, Nadzorni organ na gradilištu Kalvarija u Zemunu, 2 dana pre nesreće upisom u građevinski dnevnik zabranio je dalji rad na sanaciji klizišta jer  rade protivno pravilima struke, takođe 3 dana pre nesreće vlasnik firme koja je izvodila radove dao je otkaz odgovornom izvođaču radova, šefu gradilišta, pretpostavljam da odgovorni izvođač radova nije hteo da radi po zahtevu vlasnika firme, nije hteo da radi mimo pravila struke i zato je dao otkaz.

Vlasnik firme, koja je izvodila sanaciju klizišta, nastavio je radove na iskopu i pored upozorenja nadzornog organa i bez odgovornog izvođača radova i doveo je do obrušavanja zemlje i do pogibije 4 radnika i 1 teško povređen.

Da je vlast prihvatila naš predlog popravke postojećeg zakona o planiranju i izgradnji ova nesreća ne bi se desila jer naš predlog predviđa da je nadzorni organ obavezan da građevinsku inspekciju pismeno informiše da je obustavio radove, a odgovorni izvođač radova bio bi obavezan da pismeno obavesti građevinsku inspekciju da on nije više odgovorni izvođač radova, a građevinski inspektor bio bi  obavezan da odmah zatvori gradilište, a ako se radovi uprkos zabrane nastave bio bi obavezan da pozove policiju koja bi morala da pohapsi sve radnike i onoga ko je naredio nastavak radova.

Podsećam! Na pomenutom gradilištu poginula su 4 radnika i 1 teško povređen i niko nije odgovarao. Vodio se sudski spor, ali konačna presuda je da optuženi nisu krivi. Da li je dobar zakon o planiranju i izgradnji ako se ovakve stvari dešavaju, ako nam ginu nedužni radnici?

 PROČITAJ!

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADUOdron zemlje na Kalvariji u Zemun, poginula 4 radnika i 1 teško povređen.
Izvor Vreme: https://vreme.com/najnovije/

Primer 2.

  1. Pitam! Da li bi se desila nesreća u Ovčar banji 2022 godine kad se srušio viseći most i tad su poginule 2 osobe i 10 teško povređene da ste prihvatili naš predlog o popravci zakona o planiranju i izgradnji?  Ne bi!!!

Podsećam, 13. oktobra 2022 godine u Ovčar banji kod Čačka srušio se viseći most i tom prilikom poginule su 2 osobe i 10 teško povređene.

Žrtve su bile turisti iz Zvornika koji su došli u  obilazak manastira u Ovčarsko-kablarskoj klisuri, došao ih je 115 turista.

Za ovu nesreću optužen je građevinski inspektor, prvostepeno osuđen i u konačnoj varijanti on je oslobođen. Inspektor je bio optužen i osuđen zato što nije blagovremeno doneo rešenje o zabrani upotrebe mosta i što rešenje nije okačio na most. Bože kakva glupost, koliko neznanja, tužilac kaže da bi jedno rešenje okačeno pored mosta sprečilo turiste da se popnu na most! Da li je to rešenje trebalo da se napiše na srpskom, kineskom, engleskom, nemačkom, ruskom itd, ovi turisti dolaze u Ovčar banju?

Da je vlast prihvatila naš predlog popravke postojećeg zakona o planiranju i izgradnji ova nesreća ne bi se desila jer naš predlog predviđa da vlasnik objekta mora da uradi specijalistički pregled objekta. U ovom slučaju vlasnik objekta angažovao bi stručno lice koje bi uradilo specijalistički pregled objekta, stručno lice bi pregledalo objekat i konstatovalo da viseći most nije bezbedan i da ga treba srušiti i o svom nalazu obavestilo bi vlasnika objekta i građevinsku inspekciju Čačak, a građevinski inspektor  izdao bi rešenje vlasniku objekta da je obavezan da ukloni viseći most i naložio da odmah sa odgovarajućom ogradom i upozorenjem spreči pristup mostu.

Podsećam! Za pad visećeg mosta u Ovčar banji i za smrt 2 osobe i 10 povređenih niko nije odgovarao!!!!  Da li je dobar zakon o planiranju i izgradnji ako se ovakve stvari dešavaju, ako nam se ruše mostovi, ako ginu nedužni građani, turisti, ako niko ne odgovara?

PROČITAJ!

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

Ovčar banja kod Čačka, srušeni viseći most, poginule 2 osobe i 10 teško povređene. Izvor Danas: https://www.danas.rs/najnovije-vesti/

  1. Pitam! Da li bi se desila nesreća u N. Sadu 01.11.2024 kad je pala nastrešnica železničke stanice i tom prilikom ubila 15 nedužnih građana i 2 teško povredila da ste prihvatili naš predlog o popravci zakona o planiranju i izgradnji? Ne bi!!!

Da je vlast prihvatila naš predlog popravke postojećeg zakona o planiranju i izgradnji ova nesreća ne bi se desila jer naš predlog predviđa sledeće:

Vlasnik objekta morao bi da uradi specijalistički pregled objekta. Stručno lice koje bi radilo specijalistički pregled objekte pregledalo bi i zatege na nastrešnici i o svom nalazu obavestilo vlasnika objekta i građevinsku inspekciju. U ovom slučaju građevinski inspektor bi zatvorio železničku stanicu dok se ne reši problem i dok se ne dobije pozitivno mišljenje.

Naš predlog predviđa da i kooperanti moraju da imaju odgovornog izvođača radova, pa bi on znao da treba rasteretiti konstrukciju, skinuo bi sve slojeve do betona kako je projektant predvideo. Kroz upis u građevinski dnevnik, pitao bi nadzornog organa i projektanta šta da radi.

Da je kooperant koji je radio hidro izolaciju testerastog krova i postavljao obloge na testerastom krovu imao odgovornog izvođača oni bi primetili pukotine oko mesta sidrenja kablova za testerasti krov pa bi defekt signalizirao nadzornom organu.

Naš predlog predviđa uvođenje elektronskog građevinskog dnevnika, koji bi bio povezan sa građevinskom inspekcijom, a taj e-građevinski dnevnik naterao bi nadzornog organa i odgovornog izvođača radova da budu češće na gradilištu. E- građevinski dnevnik sprečava falsifikovanje istine, odnosno, sprečava anti datiranje upisa u građevinski dnevnik i samim time podiže kvalitet radova i povećava odgovornost svih učesnika u izvođenju.

Šta se iz ove nesreće može naučiti?

  1. Iz ove nesreće dosta mogu naučiti i struka i politika. Inženjeri, odnosno projektanti, nadzorni organi i odgovorni izvođači radova mogu naučiti da kod rekonstrukcije starih objekata treba ići na rasterećenje objekta a ne na dodatnom opterećenju, što se u praksi dešava.
  2. Iz ove nesreće vlast može naučiti da je potrebno vlasnike objekata, zakonom o planiranju i izgradnji, obavezati da su obavezni da svoje objekte drže u tehnički ispravnom stanju, energetski efikasnom, vizuelno lepom i da su obavezni da vrše redovne specijalističke preglede. ( Vidi naš predlog. )
  3. Iz ove nesreće vlast može naučiti da je potrebno postaviti logičnu proceduru kod specijalističkog pregleda objekata.

Potrebno je propisati da evidenciju o specijalističkom pregledu objekata vodi Građevinska inspekcija opštine – grada i nadležni organ koji je izdao građevinsku dozvolu i vlasnik objekta. ( Vidi naš predlog. ).

Potrebno je uvesti elektronski građevinski dnevnik koji će biti povezan sa građevinskom inspekcijom. Ovo rešenje uvodi red i disciplinu kod investitora, izvođača i nadzornog organ, sprečava mogućnost anti datiranja upisa u građevinski dnevnik i brisanje upisa u građevinski dnevnik.

  1. Iz ove nesreće vlast može naučiti da je potrebno postaviti logiku kod sistema kontrole, nadzora.
  2. Iz ove nesreće vlast može naučiti da je potrebno postaviti logiku kod izvođača radova. Potrebno je zakonom obavezati da su i kooperanti obavezni da imaju odgovornog izvođača radova.

Mislimo da se iz ove nesreće može mnogo naučiti i zato ovaj izveštaj komentarišemo i objavljujemo na našem sajtu i zato što Ministarstvo građevina ni rukovodstvo IKS neće da skupljaju znanje, neće da naprave sajt „ZNANJE NA POKLON“ a to bi doprinelo kvalitetnijoj i odgovornijoj gradnji.

NALAZ VEŠTAKA!!!

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

NALAZ I MIŠLJENJE VEŠTAKA O PADU NASTREŠNICE U N. SADU

Izvor:N1

Citat iz N1

Nadstrešnica bila teža 23,11 tona od dozvoljenog opterećenja – utvrdili veštaci

Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu – Departman za građevinarstvo i geodeziju, uradio je, po naredbi Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu, veštačenje objekta Železničke stanice u Novom Sadu, zbog utvrđivanja uzroka zbog kojih je 1. novembra 2024. došlo do rušenja nadstrešnice iznad glavnog ulaza u hol objekta. U mišljenju veštaka se, između ostalog, navodi i da je “konstrukcija nadstrešnice u trenutku neposredno pred lom bila opterećena opterećenjem koje je veće od prvobitno projektovanog za oko 107 kg/m2 , odnosno za oko 23,11 tone”. Stručni tim veštaka je u izveštaju naveo i da “smatra da su vizuelne naznake ovakvog loma morale da budu uočljive u danima koji su prethodili rušenju nadstrešnice”. Završen citat!

PROČITAJ!!!  https://n1info.rs/biznis/nadstresnica-bila-teza-2311-tona-od-dozvoljenog-opterecenja-utvrdili-vestaci/

Komentar teksta N1

Ako želimo da budemo pošteni, ako želimo da se bavimo strukom a ne politikanstvom onda moramo biti precizni i jasni!

  1. Nalaz veštaka jasno kaže da je nastrešnica, prilikom zadnje rekonstrukcije, dodatno opterećena sa 47 kg/m2 a ne sa 107 kg/m2 kako može neko da zaključi čitajući pomenuti tekst. Opterećenje od 65 kg/m2 dodato je 1964 godine prilikom gradnje železničke stanice. ( Zbir 47+65 daje 112 a ne 107 , ali u pomenutom tekstu kažu da je nastrešnica dodatno opterećena sa 107 kg/m2.)!!!

Pitam?

  1. Dodatno opterećenje nastrešnice u zadnjoj rekonstrukciji je 47 kg/m2, ili ukupno od 107 ( ili 112 ) kad se doda i dodato opterećenje iz 1964 godine, ali to ukupno opterećenje je manje od opterećenja snega i vetra. Nastrešnica je pala 1 novembra 2024 godine kad je bilo lepo vreme, nije bilo opterećenja snega i vetra. Da li je dodatno opterećenje od 47 kg/m2 srušilo nadstrešnicu?
  2. U tekstu se kaže da nije vršeno održavanje objekta niti je vršen specijalistički pregledi. Molim komisiju da odgovori zašto nije vršeno održavanje objekata i nije vršen specijalistički pregled objekta? Ukoliko ne odgovorite na ovo pitanje i ne ukažete na problem zakona o planiranju i izgradnji, jer je zakon osnovni krivac za ovu nesreću i za nesreće na Kalvariji u Zemunu 2011 godine kad su poginula 4 radnika i 1 teško povređen, za nesreću u Ovčar banji 2022 godine kad se srušio viseći most i tom prilikom poginule su 2 osobe i 10 povređeno bit će te i Vi krivi za buduće nesreće koje će se desiti.
  1. U tekstu se kaže da su vršeni specijalistički pregledi objekta primetio bi se problem zatega!

Molim Građevinsku inspekciju Novi Sad da saopšti da li je vršen specijalistički pregled objekta Železnička stanica Novi Sad, ako jeste da kaže kad je bio specijalistički pregled, ako nije nek kaže zašto nisu upozorili vlasnika objekta da je obavezan da to uradi, jer po logici Vi bi trebali da vodite evidenciju specijalističkih pregleda, ako ne vode tu evidenciju kažite zašto to ne radite.

Pitam gore pomenute veštake, da li građevinska inspekcija vodi evidenciju specijalističkih pregleda objekta, ako ne vode zašto to ne rade?

  1. Pitam gore pomenute veštake da kažu, kad je vršen specijalistički pregled zgrade Fakulteta tehnički nauka?
  2. Pitam gore pomenute veštake i čitaoce da protumače 159 član zakona o planiranju i izgradnji!

 Citat 159 člana zakona o planiranju i izgradnji.

3. Održavanje objekta

Član 159

Vlasnik objekta za koji je izdata upotrebna dozvola obezbeđuje izvođenje radova na investicionom i tekućem održavanju objekta kao i redovne, vanredne i specijalističke preglede objekta, u skladu sa posebnim propisima. Završen citat!

Ovo je sve što ima o održavanju objekata u zakonu o planiranju i izgradnji!

Moje tumačenje ovog člana!

Zakon o planiranju i izgradnji kaže da vlasnici objekti koji nemaju upotrebnu dozvolu i vlasnici nelegalno izgrađeni objekti ne moraju da održavaju objekte i ne moraju da vrše specijalističke preglede.

Predlog novinarima!

Gospodo novinari,

Ako želite da saznate istinu o rušenju nastrešnice na železničkoj stanici u N. Sadu predlažem Vam:

  1. Otiđite u Građevinsku inspekciju N. Sad i tražite da Vam daju na uvid nalaz specijalističkog pregleda železničke stanice N. Sad.
  2. Tražite od građevinske inspekcije N. Sad da Vam da na uvid nalaz specijalističkog pregleda zgrade gradske uprave N. Sad , u kojoj inspektori rade.
  3. Pitajte građevinske inspektore zašto nemaju evidenciju specijalističkih pregleda objekata na njihovoj teritoriji kad su oni zaduženi da kontrolišu sprovođenje zakona o planiranju i izgradnji. Logika nalaže da građevinska inspekcija treba da imaju tu evidenciju.
  4. Otiđite na Fakultet tehničkih nauka i od dekana ( departman građevinarstvo ) tražite na uvid nalaz specijalističkog pregleda zgrade Fakulteta tehničkih nauka.
  5. Otiđite u ministarstvo Građevina u Beogradu i od ministra građevina tražite da Vam da na uvid nalaz specijalističkog pregleda za njihovu zgradu.
  6. Zatražite od svih građevinskih fakultete: Beograd, Subotica, N. Sad. Niš, N. Pazar da Vam, e-melom pošalju nalaz specijalističkog pregleda njihove zgrade.

Iz njihovih odgovora, saznat će te pravi uzrok ovih nesreća.

Moj komentar!!!

Zbog nedužnih žrtava, 21 poginulo i 13 teško povređeno, ja patim i pitam se da li će vlast, narodni poslanici, politički lideri, rukovodstvo IKS i dekani građevinskih fakulteta  nešto naučiti iz ovih nesreća, kad će shvatiti da nešto nije uredu sa zakonom o planiranju i izgradnji kad se ovo dešava.

Za nesreće na Kalvariji u Zemunu i Ovčar banji niko nije odgovarao i mislim da za ovu nesreću u N. Sadu teško može neko biti osuđen, jer se mora suditi po zakonu.

Ukoliko vlast ne popravi zakon o planiranju i izgradnji, poštujući logiku, desiti će se nove nesreće sa mnogo više žrtava.

PROČITAJ!

KO JE KRIV ZA OVU KATASTROFU U NOVOM SADU?

NAPOMENA!

Ovaj analiza može pomoći da se dođe do prave istine i da se izgradi odgovornija, pravednija,  srećnija i bogatija Srbija i može dobiti poverenje građana na sledećim parlamentarnim izborima, zato Vas pozivam da projekat prosledite prijatelju i poznaniku.

Pozivam hrabre, ambiciozne i patriotski opredeljene čitaoce, da naprave Pokret SPAS koji će kroz konkurenciju ideja i projekata ponuditi konkretna rešenja određenih problema, odnosno ti projekti treba da pomognu da na sledećim izborima Pokret SPAS dobije 20% poslaničkih mesta i da  pomogne da se nađe put spasenja za narod i državu.

POSEBNA NAPOMENA!!!

Poštovani Predsedniče Vlade R. Srbije!

Ukoliko želite da rešite probleme u građevinarstvu, ukoliko želite da se ne ponovi tragedija kao što su ove u: Novom Sadu, na Kalvariji u Zemunu i u Ovčar banji, gde su poginule 21 osoba i 13 teško povređene ili one nesreće gde se ruše mostovi, padaju fasade i balkoni, morate popraviti zakon o planiranju i izgradnji. Ako želite da to uradite brzo i kvalitetno predlažem da Ing. Vujanović Živojina imenujete za rukovodioca grupe koja će predložiti dopune zakona o planiranju i izgradnji. Obećavam da ću u roku od 3 do 6 meseci, zavisi od dužine javne rasprave, uraditi pomenuti predlog dopune zakona o planiranju i izgradnji.

Poštovani čitaoci,

Ja sam građevinski inženjer, penzioner, nisam član ni jedne stranke i ovaj tekst sam napisao sa namerom da pomognem u građenju sistema koji će naterati vlast da bude odgovornija i pametnija, odnosno da izgradimo sistem koji će obezbedi da Srbija bude bolja, lepša i pravednija. Nadam se da ovim tekstovima i projektima koje sam objavio na sajtu Privrednici Srbije, nisam sebi ugrozio život. Ovo kažem jer sam dobio dobronamerni savet da treba privremeno da napustim Srbiju.

Napomena!

Poštovani,

Ukoliko sam povredio nečija autorska prava, objavljujući fotografije i deo teksta, i zbog toga protestvujete, molim Vas da pozovete Ing.  Vujanović Živojina na tele 069-155-4122 i mi ćemo tekst ili fotografiju ukloniti. Hvala.

Autor
Vujanović Živojin građ. inž.

Naslovna
Naslovna
Naslovna
Scroll to Top