INŽENJERSKA KOMORA!
Poštovani Predsedniče Vlade R. Srbije i poštovana Ministarko garađevina šaljem Vam predlog izmene zakona o planiranju i izgradnji u delu INŽENJERSKA KOMORA u nadi da će te ga pročitati i da će te nas pozvati da ga usmeno branimo.
Nadamo se da nećete biti kao prethodni predsednici Vlade R. Srbije i prethodni ministri građevina kojima smo slali ovaj naš predlog izmene zakona a oni se nisu udostojili ni da nam odgovore.
Ovaj predlog popravke zakona o planiranju i izgradnji Udruženje građevinskih inženjera Srbije – UGIS napisalo je 2005 godine i od tada ga šaljemo svim ministrima građevina, svim predsednicima Vlade R. Srbije i svim predsednicima R. Srbije, rukostvu IKS i svim profesorima građevinskih fakulteta sa upozorenjem da postojeći zakon prouzvodi kriminal, korupciju, neznanje, neodgovornost i da će proizvesti nesreće. Oni su ćutali i videite ša se desilo.
Nalžalost niko od pomenutih, zbog sujete, neznanja i neodgovornosti nije hteo da nas sasluša, pa smo došli do toga da nam se objekti ruše a država raspada. Zakona o plniranju i izgradnji je nedorečen, ne poštuje logiku, i on je proizveo ove nesreće i ovu krizu u državi.
Nažalost, ni aktuelna vlast ne želi da čuje naše argumente, a oni dokazuju da kriminal, korupciju i neodgovornosti u građevinarstvu proizvodi postojeći zakon o planiranju i izgradnji. Ne žele da čuju istinu o nesrećama koje su se desile pre ove nesreće u N. Sadu. Pre ove nesreće, 2022 godine desila se nesreća u Ovčar banji kad se srušio viseći most i tada su poginule 2 osobe i 10 teško povređene i za ovu nesreću niko nije odgovarao ( Tada je na vlasti bila SNS a ministar građevina bio je pravnik Goran Vesić ) niti žele da čuju istinu o nesreći iz 2011 godine koja se na Kalvariji u Zemunu desila nesreća i tom prilikom poginula su 4 radnika i jedan teško povređen zbog obrušavanja zemlje – kosine, i za ovu nesreću niko nije odgovarao ( Tada je na vlasti bila Demokratska stranka a ministar građevina bio je lekat Oliver Dulić ). Sve ove nesreće, ( u Novom Sadu, u Ovčar banji i u Zemun ) međusobno su povezane, povezuje ih zakon o planiranju i izgradnji.
Mi, UGIS, predložili smo popravku zakona o planiranju i izgradnji, ali to vlast nije htela da prihvati!
Evo šta smo, u delu zakona INŽENJERSKA KOMORA, predložili !!!
Predlažemo da se iza člana 163 dodaju novi članovi.
Član 163/1
U skupštini i rukovodstvu Inženjerske komore Srbije moraju biti zastupljeni sve struke, stepeni obrazovanja i regioni po proporcionalnom sistemu.
Svi organi IKS: skupština, upravni odbor, predsednik i članovi komisija biraju se na osnovu objavljenog programa rada, koga piše kandidat, a koji se objavljuje na sajtu IKS. Glasanje se vrši elektronskim putem, po principu uslovnog glasa. ( Uslovni glas znači da glasač može povući svoj glas koji je dao izabranom članu i da ga poveri drugom kandidatu koji nije izabran. Na ovaj način izabrani član može izgubiti poverenje birača pre isteka mandata, a drugi ga može dobiti. Dva puta godišnje IKS proverava da li izabranici uživaju potpuno poverenje birača.) Ministar građevina, svojom uredbom, propisuje preciznu proceduru uslovnog glasanja za organe IKS.
Kontrolu rada, Inženjerske komore Srbije, vrši nadležno ministarstvo, ukoliko komora radi suprotno ovom zakonu, nadležni ministar raspušta organe komore, uvodi prinudnu upravu u komori i raspisuje nove izbore za organe skupštine.
Predlažemo da se iza člana 164 dodaju novi članovi.
član 164/1
Zadaci komore su:
- da sprovede odredbe ovog zakon o licencama,
- da formira službu za izdavanje licenci, da formira stručne komisije pred kojima se polažu ispiti,
- vodi evidenciju licenci, i uspostavi jedinstvenu metodologiju za praćenje rada lica sa licencom,
- izdaje priručnike-knjige, koji će se koristiti prilikom polaganja ispita. Ovi priručnici knjige, moraju biti gotovi godinu dana pre polaganja prvog ispita.
- da formira komisiju koja je nadležna da oduzima licencu, sa tačnom specifikacijom kad se licenca može izgubiti, da to pretoči u priručnik, i da ga dostavi strukovnim udruženjima odnosno članovima komore, i
- da organizuje prikupljanje iskustvenog znanja, da to znanje pretoči u knjige i u elektronski zapis. Da u okviru sajta IKS napravi pod sajt ZNANJE NA POKLON gde bi se obavljalo prikupljeno znanje.
Kako se stiče licenca
član 164/2
Pravo na licencu imaju master inženjeri, diplomirani inženjeri i inženjeri za one poslove koje im dopušta ovaj zakon.
Pravila, kako se stiče licenca, obaveze nosioca licence, obaveze strukovnih udruženja i IKS su:
- licenca mora da sadrži, precizan spisak radova koje nosilac licence ima pravo da radi,
- licenca se može ostvariti kroz strukovno udruženje ili kroz IKS,
- licenca ima važnost 5 ( pet ) godina, svakih 5 godina vrši se provera znanja nosioca licence. Proveru znanja organizuje Inženjerska komora Srbije u saradnji sa strukovnim udruženjima,
- doživotnu licencu dobijaju, profesori, asistenti, predavači na fakultetima i višim školama i članovi koji imaju više od 25 godina radnog iskustva.
- mladi stručnjaci, stiču pravo da podnesu zahtev za polaganje ispita za licencu, posle položenog strujnog ispita, a to pravo ostvaruju preko svog strukovnog udruženja ili preko IKS. Njegovo udruženje prati njegov rad i pomaže mu da pred komisijom, koju formira IKS, odbrani rad na osnovu koga dobija licencu,
- nosilac licence, i oni koji planiraju da dobiju licencu, obavezni su da svako radno angažovanje na projektovanju, nadzoru i izgradnji elektronskim putem prijave svom strukovnom udruženju i IKS
- IKS i strukovno udruženje , obavezni su da omoguće da sve pohvale i primedbe investitora na rad nosioca licence budu vidljive na sajtu IKS ( informacije priključiti uz ime nosioca licence ),
- Inženjerska komora može oduzeti licencu u slučaju kad je nosilac licence napravio nedopustiv propust u svojim radu,
- IKS obavezna je da propiše precizna pravila za koja se može izgubiti licenca.
Na rešenje o oduzimanju licence, lice ima pravo da podnese žalbu ministarstvu građevine, a on je obavezno da formira nezavisnu stručnu komisiju, koja će ispitati slučaj i doneti konačno rešenje.
Lice koje je izgubilo licencu ima pravo da polaže poseban ispit posle isteka od 5 godina od oduzimanja licence, pred posebnom komisijom, u komisiji ne mogu biti lica koja su oduzela licencu..
član 164/3
Članovi inženjerske komore ( nosioci licenci ) obavezni su, da u elektronskom obliku, blagovremeno ( u roku od 5 dana od nastanka promene ) obaveste komoru: gde su stalno zaposleni, na kom objektu su odgovorni izvođači radova, odgovorni projektanti, nadzorni organi, članovi komisije za tehnički pregled i gde rade specijalistički pregled objekta.
Oni članovi komore koji ne poštuju ovaj član zakona, stav jedan, i blagovremeno ne prijavljuju gde i šta rade, disciplinska komisija obavezna je da ih kazni novčanom kaznom u iznosu od 5 članarina i opomenom.
IKS obavezna je da na web sajtu komore stavi podatke iz stava jedan ovog člana zakona.
Podaci na web sajtu, moraju biti ažurirani u roku od 5 dana.
Završen citat predloga!
Gospodine Predsedniče vlade R. Srbije i gospođo Ministarko građevina ako želite da se smanji kriminal, korupcija, neznanje i neodgovornost u građevinskoj oblasti treba da prihvatite ovaj naš predlog popravke zakona o planiranju i izgradnji, u protivnom, u budućnosti desiti će se veće nesreće nego što je ova u Novom Sadu zbog koje se država raspada.
Blokaderi su nametnuli tezu da je nadstrešnica u N. Sadu pala zbog korupcije prilikom rekonstrukcije železničke stanice, i na toj tezi oni su omasovili proteste.
Nadstrešnica u Novom Sadu nije pala zbog korupcije, ona je pala zbog građevinske greške. Da je pala zbog korupcije to bi značilo da je projektom, ponudom i ugovorom bilo predviđeno da se zatege zamene, to nije bio slučaj, zatege nisu bile predmet ugovora.
Objašnjenje!
Nastrešnica na železničkoj stanici u N. Sadu, koja se srušila, bila je jedan teg koji je obešen o testerasti krov uz pomoć zatega.
Zatege ( ima ih 18 ) napravljene su tako što su kroz čeličnu cev provučeni kablovi, a kablovi su napravljeni od 8 čelični žica i posle vezivanja zatega za nastrešnicu i testerasti krov pristupilo se utezanje kablova a potom injektiranje zatega, ubacivanje cementnog mleka u čeličnu cev pod pritiskom.
Veštaci ( profesori) kažu: nastrešnica pre rekonstrukcije bila je teška oko 300 tona, tokom rekonstrukcije dodat je teret na nastrešnicu oko 23 tone, Institut IMS iz Beograda kaže da više od 40% žica u kablovima nisu bile u funkciji, dve zatege, od njih 18 nisu bile u funkciji nikad. I pored ovih činjenica zaključak veštaka je, nadstrešnica je pala zbog korozije žica u kablovima i dodatnog opterećenja.
Ako se bez politiziranja analiziraju gore pomenuti dokazi dolazimo do sledećeg zaključka!
Da su žice u kablovima bile 100% ispravne, onda bi te zatege mogle nositi teret oko 500 tona, a nastrešnica, u momentu rušenja, bila je teška oko 323 t, a to znači da dodatno opterećenje nije uzrok pada nadstrešnice.
Iz dostupnih fotografija može se zaključiti da korozija nije presekla žicu u vrednosti od 40%
Moj zaključak je da su žice u kablovima ugrađene sa greškom ( loš kvalitet ) još 1964 godine, mislim da će to na sudu dokazati odbrana, a suđenje će trajati minimum 5 godina.
Zašto veštaci ( profesori ) preciznije nisu objasnili nalaz instituta IMS da je 40% žica u kablovima bilo van funkcije, njih treba pitati. Meni se čini da tu ima politiziranja.
Rekao sam da nadstrešnica nije pala zbog korupcije prilikom rekonstrukcije železničke stanice ali tvrdim da u građevinarstvu ima previše kriminala, korupcije, neznanja i neodgovornosti.
Protiv: kriminala, korupcije, neznanja i neodgovornosti treba se boriti popravkom postojećih zakona koji će delovati preventivno.
Ovaj naš predlog popravke zakona o planiranju i izgradnji, u delu INŽENJERSKA KOMORA, deluje preventivno na smanjenju korupcije i kriminala, povećava znanje i odgovornost i ovu tvrdnju dokazujemo sledećim argumentima!
- Mi smo predložili da svi nosioci licenci budu obavezni da IKS prijave gde rade, šta projektuju, na kom objektu su odgovorni izvođač radova i na kom objektu su nadzorni organ i da IKS bude obavezna da tu informaciju objavi na sajtu uz ime nosioca licence. Ova evidencija sprečava kriminal i korupciju jer sprečava fiktivna potpisivanja projekata i građevinskih dnevnika, sprečava da jedana osoba bude istovremeno angažovana na desetine objekata i projekata. ( Poznato je da je u Kraljevu, za vreme obnove od zemljotresa, jedan diplomirani inženjer građevinarstva bude nadzorni organ na 520 objekata istovremeno, a što je nemoguće. )
Pitam! Da li su optuženi inženjeri za pad nadstrešnice u Novom Sadu bili angažovani na drugim projektima i na koliko? Da li su se inženjeri samovoljno preopteretili i drugim projektima, na drugim poslovima u vreme njihovog angažovanja na poslovima rekonstrukcije železničke stanice u N. Sadu?
Ovaj naš predlog sprečava zloupotrebe i preopterećenje poslom ali ga nisu prihvatili ministri građevina, profesori građevinskih fakulteta i rukovodstvo IKS. ZAŠTO TO NISU HTELI DA PRIHVATE?
- Mi smo predložili da IKS organizuje prikupljanje iskustvenog znanja i da to znanje objavi na sajtu IKS, na pod sajtu ZNANJE NA POKLON.
Da su prihvatili naš predlog i da je IKS organizovala prikupljanje iskustvenog znanja, neko od starih inženjera podario bi svoje znanje KAKO KAVALITETNO I ODGOVORNO VRŠITI POSAO NADZORNOG ORGANA I POSAO ODGOVORNOG IZVOĐAČA RADOVA a to bi mnogo pomoglo mladim inženjerima da uspešno vrše posao nadzornog organa i odgovornog izvođača radova.
Ni ovaj predlog nisu prihvatili ministri građevina, ni profesori građevinskih fakulteta, ni rukovodstvo IKS. ZAŠTO TO NISU PRIHVATILI?
Predlog Ministarki građevina!
Ukoliko želite da rešite probleme u građevinarstvu, ukoliko želite da se ne ponovi tragedija kao što su ove u: Novom Sadu, na Kalvariji u Zemunu i u Ovčar banji, gde su poginule 22 osoba i 12 teško povređene ili one nesreće gde se ruše mostovi, padaju fasade i balkoni, morate popraviti zakon o planiranju i izgradnji. Ako želite da to uradite brzo i kvalitetno predlažem da Ing. Vujanović Živojina imenujete za rukovodioca grupe koja će predložiti dopune zakona o planiranju i izgradnji. Obećavam da ću u roku od 3 do 6 meseci, zavisi od dužine javne rasprave, uraditi pomenuti predlog dopune zakona o planiranju i izgradnji.
Znam da mnogim građevinskim inženjerima, profesorima građevinskih fakulteta i rukovodstvu IKS neće se svideti ovaj naš predlog, reči će da je loš predlog i da ga zbog toga nisu prihvatili i da ga ne treba podržati.
Gospodo, Vi iz vlade R. Srbije, moram da konstatujem da je Vaš zakon o planiranju i izgradnji doveo je do ovih nesreća a Vi kritizeri, ( pojedini građevinski inženjeri, profesori građevinskih fakulteta i rukovodstvo IKS ) kritikujete naš predlog a ništa niste predložili u poslednjih 20 godina, kažete da je zakon dobar a on napravi ovaj haos.
POSEBNA NAPOMENA!!!!
Poštovani, ovaj tekst može dobiti poverenje građana na sledećim izborima, ukoliko se na valjan način prestave javnosti, zato molim čitaoce da tekst proslede prijateljima i poznanicima.
Pozivam hrabre, ambiciozne i patriotski opredeljene čitaoce, da naprave Pokret SPAS koji će kroz konkurenciju ideja i projekata ponuditi konkretna rešenja određenih problema, odnosno, ti projekti treba da pomognu da pokret dobije poverenje građana i da na sledećim izborima Pokret SPAS dobije 20% poslaničkih mesta, odnosno da pomogne da se nađe put spasenja za narod i državu.
BUDI AMBICIOZAN PATRIOTA, POSTANI VOĐA POKRETA SPAS!!!!!
PROČITAJ JOŠ:
Ministre VESIĆU, PODNESI OSTAVKU! Ministre VESIĆU, ZAŠTO UNIŠTAVATE GRAĐEVINARSTVO?
Autor
Ing. Vujanović Živojin