1

PRIMEDBE I PREDLOZI na Zakon o uređenju prostora i izgradnji (Drugi deo)

Ministarstvo građevinarstva, napisalo je „Nacrt zakona o uređenju prostora i izgradnji“ koji je gori od postojećeg zakona o planiranju i izgradnji. Izgleda da zakonopisci, imaju za cilj da unište građevinsku privredu Srbije, koja je na kolenima, u blatu, u koje su je gurnuli prošli ministri, političari i zakonopisci.

1.1. Комисија за технички преглед објекта

Члан 225.

Технички преглед објеката за које је грађевинску дозволу донело Министарство, обавља комисија коју образује министар надлежан за послове грађевинарства или привредно друштво, односно друго правно лице коме се повери вршење тих послова и које је уписано у одговарајући регистар за обављање тих послова. Технички преглед објекта за које је грађевинску дозволу издао надлежни орган аутономне покрајине, обављакомисија коју образује тај орган или привредно друштво, односно друго правно лице коме се повери вршење тих послова и које је уписано у одговарајући регистар за обављање тих послова. Технички преглед објекта за које је грађевинску дозволу издала јединица локалне самоуправе, обавља комисија коју образује орган надлежан за послове грађевинарства јединице локалне самоуправе или привредно друштво, односно друго правно лице коме се повери вршење тих послова и које је уписано у одговарајући регистар за обављање тих послова. Технички преглед објекта обезбеђује инвеститор, у складу са овим законом и трошкове техничког прегледа сноси инвеститор.

 

Члан 226.

У вршењу техничког прегледа може да учествује лице које испуњава услове прописане овим законом за одговорног пројектанта, односно одговорног извођача радова за ту врсту објеката. У вршењу техничког прегледа, за објекте за које је рађена студија утицаја на животну средину, мора да учествује лице које је стручно из области која је предмет студија, а које има стечено високо образовање одговарајуће струке, односно смера, на студијама другог степена дипломске академске студије – мастер, специјалистичке академске студије, односно на основним студијама у трајању од најмање пет година.

У вршењу техничког прегледа не могу да учествују лица која су:

  • именована за вршење стручног надзора на том објекту;
  • запослена у органу управе који доноси решења за потребе тог пројекта и лица која врше инспекцијски надзор на том објекту;
  • запослена у установи која издаје техничке и друге услове за израду тог пројекта;
  • била одговорни пројектант за тај објекат;
  • именована да буду одговорни извођач радова на том објекту;
  • запослена у привредном друштву или другом правном лицу које је извођач радова на том објетку;

Не може се обављати технички преглед објекта или његовог дела, ни одобрити употреба ако је објекат, односно његов део, изграђен без грађевинске дозволе и главног пројекта.

 

Predlažemo da se iza člana 226, dodaju novi članovi.

Član 226/1

Zadatak komisije za tehnički pregled je, da pregleda dokumentaciju, da li je objekat izveden u skladu sa ovim zakonom, tehničkim propisima i po projektu.

Komisija za tehnički pregled, nadležnom organu koje izdaje upotrebnu dozvolu, dostavlja:

  • Projekat izvedenog stanja, ukoliko nije bilo izmena glavnog projekta u toku gradnje, tada prilaže izjavu nadzornog organa.,
  • Tačan naziv glavnog izvođača radova, sedište, PIB fotokopiju Sertifikata izvođača radova i fotokopiju licence odgovornog izvođača radova,
  • Spisak svih kooperanata ( tačan naziv firme, sedište i PIB Sertifikat izvođača radova ), rešenja i fotokopije licenci odgovornih izvođača radova,
  • Izjavu glavnog izvođača radova i kooperanata da je plaćen PDV porez, za svaku fazu rada i
  • Zapisnik o izvršenom tehničkom pregledu.

 

Komisije za tehnički pregled, ne može dati pozitivno mišljenje, ukoliko nisu priložene izjave da je plaćen PDV porez, fotokopije sertifikata izvođača radova, a nadležni organ ne može izdati upotrebnu dozvolu. Nadležni organu, koje izdaje upotrebnu dozvolu, obavezan je da: izjave o plaćenom PDV porezu, sertifikate, rešenja, fotokopije licenci, skenira i odlaži u posebnu banku podataka, a ove podatke mogu koristiti samo državni organi za naknadnu kontrolu.

1.2. Пробни рад

Члан 227.

Ако се, ради утврђивања подобности објекта за употребу, морају обављати претходна испитивања и провера инсталација, уређаја, постројења, стабилности или безбедности објекта, уређаја и постројења за заштиту животне средине, уређаја за заштиту од пожара или друга испитивања, или ако је то предвиђено техничком документацијом, комисија за технички преглед, односно предузеће или друго правно лице коме је поверено вршење техничког прегледа може да предложи надлежном органу да одобри пуштање објекта у пробни рад, под условом да утврди да су за то испуњени услови. Решењем о одобравању пуштања објекта у пробни рад утврђује се време трајања пробног рада које не може бити дуже од једне године, као и обавеза инвеститора да прати резултате пробног рада и да по истеку пробног рада надлежном органу достави податке о његовим резултатима. Комисија за технички преглед, односно предузеће или друго правно лице лице коме је поверено вршење техничког прегледа, у току пробног рада објекта проверава испуњеност услова за издавање употребне дозволе и по истеку рока пробног рада свој извештај доставља органу надлежном за издавање употребне  дозволе.

Na zakona, od člana 228 pa do člana 228, nosmo davali primedbe, i zato smo ih obrisali .

3. Одржавање објекта

Члан 229.

Власник објекта за који је издата употребна дозвола обезбеђује извођење радова на инвестиционом и текућем одржавању објекта као и редовне, ванредне и специјалистичке прегледе објекта, у складу са посебним прописима.

Predlažemo da se iza člana 229, dodaju novi članovi.

 

Član 229/1.

Vlasnici objekata i vlasnici u kolektivnim zgradama, obavezni su da redovno vrše tekuće i investiciono održavanje objekata, i da redovno vrše specijalistički pregled objekta.

Ukoliko vlasnici objekata, ne vrše tekuće i investiciono održavanje objekata, ili ga ne vrše kvalitetno, ne vrše specijalističke preglede objekta, nadležni organ koji izdaje odobrenje za gradnju, obavezan je da o trošku vlasnika objekata, angažuje preduzeće ili preduzetničku radnju, koja će uraditi posao, uz obavezu da o svojoj nameri obavesti vlasnike objekata.

Ukoliko vlasnik objekta, ne plati radove iz predhodnog stava, lokalna samouprava, gra, odnosno grad Beograd, mogu staviti teret na nekretninu, u visini radova koji su urađeni po principu prioriteta. Teret za neplaćene radove, može se staviti i na objekat koji već ima teret, jer je obaveza i budućeg vlasnika da održava objekat.

Arhitekta grada, svojim rešenjem nalaže vlasnicima objekata da sprovedu tekuće i investicioni održavanje objekata, određuje u kojim naseljima, koje fasade, krovovi se moraju uraditi, i rukovodi budžetom koji je predviđen ovim članom zakona.

Lokalna samouprava, grad, odnosno grad Beograd, obavezni su da obezbede sredstva za privremeno finansiranje radova, iz stava dva ovo član zakona, u visini od 3% budžeta.

Član 229/2

Pod tekućim održavanjem zajedničkih delova objekta, podrazumeva se održavanje: zajedničkih prostorija, instalacija, liftova, interfona, čišćenje prostora oko zgrade i ono što propiše Arhitekta grada.

Vlasnici stanova, poslovnih prostora, u kolektivnim zgradama, obavezni su da se organizuju i da vrše tekuće  održavanje objekata. Ukoliko to ne urade, u roku od 6 meseci od stupanja ovog zakona na snagu, lokalna samouprava, grad, odnosno grad Beograd, obavezni su da to urade, o trošku vlasnika stanova i poslovnih prostora.

Investiciono održavanje

Član 229/3

Vlasnici stambenih i poslovnih objekata, obavezni su da vrše investiciono održavanje svojih objekata, kao što su krov, oluci, fasada i slično, a vlasnici stambenih ili poslovnih jedinica, koji se nalaze u kolektivnim zgradama, obavezni su da se organizuju i da vrše investiciono održavanje objekta kao što su krov, oluci, fasade, zajednićki instalacije i slično.

Ukoliko vlasnici objekata, iz predhodnog stava, ne vrše investiciono održavanje, ili ga ne vrše kvalitetno, nadležni organ koji izdaje odobrenje za gradnju, obavezan je da o trošku vlasnika objekata angažuje preduzeće ili preduzetničku radnju, da uradi posao, uz obavezu da o svojoj nameri obavesti vlasnike objekata.

Lokalna samouprava, grad. odnosno grad Beograd, obavezni su da obezbede sredstva za privremeno finansiranje radova iz stava dva ovo člana zakona, u visini od 3% budžeta.

Vanredni i specijalistički pregaled

Član 229/4

Organ koji izdaje odobrenje za gradnju, može da naredi specijalistički pregled objekta kad proceni da je to neophodno, o trošku vlasnika objekte.

Vlasnik objekta, kad samoinicijativno vrši specijalistički pregled objekta, obavezan je da pismeno izvesti nadležni organ za izdavanje odobrenja za gradnju o svojoj nameri.

Komisija koja vrši specijalistički pregled objekta, obavezna je da svoj nalaz dostavi nadležnom organu koji izdaje odobrenje za gradnju.

Obavezno osiguranje objekata

Član 229/5

Svi vlasnici, stambenih, poslovnih i industrijskih objekata, obavezni su da svoje objekte osiguraju od štete, koju mogu naneti susednim objektima ( trećem licu ), za slučaj kad iz njihovog objekta, susednom objektu dođe, požar, poplava ili ruševina.

Od obaveznog osiguranja, iz stava 1 ovog člana zakona, oslobođeni su oni vlasnici objekata, ako su 100% vlasnici na objektu kao celini i ako je njihov objekat dovoljno daleko, da ne može ugroziti susedne objekte.

Potvrdu, da je neko oslobođen plaćanja obaveznog osiguranja, izdaje nadležni organ za izdavanje odobrenja za gradnju i nadležni protivpožarni inspektor.

Član 229/6

U slučaju ako neki vlasnik objekta, nije dostupan, ili odbije da sklopi ugovor o obaveznom osiguranju svog objekta, sa ovlašćenim osiguravajućim društvom, tada je nadležni organ za izdavanje odobrenja za gradnju, obavezan da u ime vlasnika objekta i o njegovom trošku sklopi ugovor sa ovlašćenim osiguravajućim društvom, uzimajući u obzir kod koga osiguravajućeg društva su osigurani susedni objekti.

Član 229/7

Osiguravajuća društva, koja se bave obaveznim osiguranjem objekata, imaju pravo da za materijalne troškove i troškove svog rada, zaračunavaju maksimalno 15% od vrednosti polise, dok drugih 85 % polise moraju da izdvoje na izdvojeni račun iz koga se vrši nadoknada štete.

Kontrolu, da li osiguravajuća društva postupaju po predhodnim stavu ovog člana zakona, vrši Narodna banka Srbije i propisuje pravila, evidencije i daje upustva.

Finansiranje održavanja, rekonstrukcije i izgradnje lokalnih, regionalnih, magistralnih i auto puteva

Predlažemo da se iza člana 229/7, dodaju novi članovi.

229/8 Član

Za finansiranje, izgradnje, rekonstrukcije i održavanja, ulica, puteva i auto puteva, osnivanja se fond pod imenom ’’ Fond za finansiranje, izgradnju, rekonstrukciju i održavanje, ulica, puteva i auto puteva’’ a koji će sredstva, za svoj rad, ubirati iz cene goriva.

Za finansiranje, izgradnje, rekonstrukcije i održavanja, ulica, puteva i auto puteva, izdvaja se 10% ( deset posto ) od maloprodajne cene goriva.

Prometnici goriva, sredstva uplaćuju na tekući račun fonda, u terminu kad uplaćuju porez.

Član 229/9

Fondom ’’ Fond za finansiranje, izgradnju, rekonstrukciju i održavanje, ulica, puteva i auto puteva’’ upravlja upravni odbor, koji broji 9 ( devet ) članova, koga bira Narodna skupština RS, tajnim glasanjem, između više kandidata, na osnovu programa rada kojeg prilažu kandidati za članove upravnog odbora.

Sastav upravnog odbora, mora da odražava proporcionalni sastav Narodne skupštine RS, u smislu partijske i regionalne pripadnosti.

Fondom ’’ Fond za finansiranje, izgradnju, rekonstrukciju i održavanje, ulica, puteva i auto puteva’’ na lokalnom nivou, upravlja upravni odbor koji broji 5 ( pet ) članova, koga biraju odbornici skupštine lokalne samouprave, odnosno grada Beograda, tajnim glasanjem, između više kandidata, na osnovu programa rada kojeg prilažu kandidati.

Sastav upravnog odbora, mora da odražava proporcionalni sastav lokalne skupštine, odnosno grada Beograda, u smislu partijske i regionalne pripadnosti.

Da će fond, raditi po zakonu i usvojenom programu, članovi upravnog odbora fonda garantuju ličnom imovinom.

Član 229/10

Upravni odbori, koje bira Narodna skupština RS, skupštine lokalne samouprave i grada Beograda, biraju direktora fonda, na osnovu javnog konkursa i programa rada, koga sam kandidat piše.

Da će fond raditi, po zakonu i usvojenom programu, direktor fonda garantuju ličnom imovinom.

Raspodela srestava između fondova

Član 229/11

Raspodela sredstava, između fonda na republičkom nivou i fondova na nivou lokalne samouprave, grada i grada Beograda, vrši se po ključu, odnosa površina puteva i ulica, u ukupnoj površini puteva u RS, iskazano u procentima.

Fond, koji deluje na republičkom nivou, obavezan je da u roku od 10 dana, kad sredstva pristignu na njegov račun, da prenese pripadajuća sredstva, lokalnim fondovima i fondu grada Beograda.

U slučaju, ako na lokalnom nivou, ili gradu Beogradu, nije izabrano rukovodstvo fonda, u skladu sa ovom zakonom, zabranjeno je prebacivati sredstva, sve dok se rukovodstvo ne izabere u skladu sa ovim zakonom, a pripadajuća sredstva se čuvaju na izdvojenom računu.

Delatnost fonda

Član 229/12

Fond, na republičkom i lokalnom nivou, bavi se isključivo samo finansiranjem izgradnje, rekonstrukcije i puteva, a nadležna direkcije za izgradnju, rekonstrukciju i održavanje puteva, konkuriše za sredstva kod ovog fonda.

Fond, koji deluje na republičkom nivou, ima obavezu da uspostavi mehanizam raspodele sredstava između lokalnih i republičkog fonda, kontrolu ulaznih podataka koji utiču na raspodelu sredstava između fondova i kontrole trošenja sredstva.

Fond, koji deluje na republičkom nivou, ima obavezu da kontroliše fondove koji deluju na lokalnom nivou, i na nivou grada Beograda, i ukoliko ustanovi da se sredstva ne troše po zakonu i usvojenom planu i programu, obavezan je da stopira dalju uplatu sredstava, dok se ne otklone uočeni nedostaci.

Sredstva fonda, se mogu koristiti isključivo samo za izgradnju, rekonstrukciju i održavanje puteva i ulica.

Član 229/13

Fondovi na, republičkom, opštinskom, gradskom nivou, mogu za potrebe svog poslovanja ( za rad i materijalne troškove ), da potroše maksimalno 2% od realizovanih prihoda fonda.

Члан 230.

Објекат који се гради, односно чије је грађење завршено без грађевинске дозволе, не може бити прикључен на електроенергетску, гасоводну, телекомуникациону или мрежу даљинског грејања, водовод и канализацију.

Predlažemo da se iza člana 230, dodaju novi članovi.

Član 230/1

Opština, grad, odnosno grad Beograd, obavezni su, da u roku od šest meseci, od dana stupanja na snagu ovog zakona, urade Plan detaljne regulacije, za sva nelegalno izgrađena naselja ili delove naselja, stavi ga na javnu raspravu i predloži nadležnim organima na usvajanje.

Ukoliko predstavnici lokalne samouprave, grada, odnosno grada Beograda, ne izvrše svoju obavezu iz prethodna stava ovog člana zakona. Predsednik Skupštine lokalne samouprave, grada, odnosno grada Beograda, ili Ministar za lokalnu samoupravu, obavezni su, da raspiše izbore za odbornike lokalne samouprave, grada, odnosno grada Beograda, i za predsednika opštine odnosno gradonačelnika.

Funkcioneri, lokalne samouprave, grada, odnosno grada Beograda, zbog čijeg nerad su raspisani izbori, po ovom članu zakona, stav dva, ne mogu biti na odborničkim listam, u naredne četiri godine.

Nelegalno objekt

Član 230/2

Vlasnici nelegalno izgrađenih, rekonstruisanih, započetih a nezavršenih građevinskih objekata, i vlasnici neizgrađenog građevinskog zemljišta, koje se nalazi u nelegalno izgrađenim naseljima, ili delovima naselja, obavezni su da ustupe zemljište bez nadoknade, za potrebe saobraćajnice i druge infrastrukture, prema planu detaljne regulacije.

Član 230/3

Vlasnik nelegalno izgrađenog, rekonstruisanog građevinskog objekta, obavezan je da u roku od 60 dana, od dana prijema obaveštenja da njegov objekat može biti legalizovan, uz zahtev za izdavanje upotrebne dozvole prilaži: dokaz o pravu svojine na zemljištu, dokaz o uređivanju međusobnih odnosa sa organom koja uređuje građevinsko zemljište, arhitektonske skice objekta, propisane fotografije, i zapisnik komisije koji potvrđuje da objekat može biti legalizovan.

U ovom slučaju, iz stava jedan ovog člana, komisija za legalizaciju objekta, ima zadatak da:

  • proveri da li je objekat izgrađen na predmetnoj parceli,
  • proveri da li ima arhitektonsku skicu izvedenog stanja,
  • vizuelno pregleda, da li objekat ima tehničkih nedostataka, koji mogu uticati na statičku stabilnost objekta,
  • uradi propisani broj fotografija, i
  • da izmeri otpor uzemljenja

U slučaju, kad je objekat započet a nije završen, ( zavisi od stepena završenosti što procenjuje građevinski inspektor ) vlasnik započetog a nezavršenog građevinskog objekta, obavezan je da u roku od 60 dana od dana prijema obaveštenja da se gradnja njegovog objekta može nastaviti, uz zahtev za izdavanje odobrenja za gradnju prilaže: glavni projekti, dokaz o pravu svojine na zemljištu, dokaz o uređivanju međusobnih odnosa sa organom koja uređuje građevinsko zemljište.

Kad opštinska, odnosno gradska uprava, utvrdi da objekat koji se koristi, odnosno objekat čija je izgradnja završena bez građevinske dozvole, ispunjava propisane uslove za građenje i korišćenje, izdaje upotrebnu dozvolu.

Kad opštinska, odnosno gradska uprava, utvrdi da objekat koji je započet a nije završen, odnosno objekat čija je izgradnja započeta bez građevinske dozvole odnosno odobrenja za gradnju, ispunjava propisane uslove za građenje izdaje odobrenje za izgradnju.

Član 230/4

Vlasnik nelegalno izgrađenog, rekonstruisanog, započetog a nezavršenog građevinskog objekta, i vlasnik neizgrađenog građevinskog zemljišta, obavezni su da u roko od 6 meseci, od dana stupanja na snagu ovog zakona, da uklone svoje objekte, delove objekata, ograde, građevinske prepreke, i slično, sa javnog građevinskog zemljišta.

Ukoliko vlasnik, nelegalno izgrađenog, rekonstruisanog, započetog a nezavršenog građevinskog objekta, i vlasnik neizgrađenog građevinskog zemljišta, ne izvrši obavezu iz stava jedan ovog člana zakona, nadležni opštinski, odnosno gradski organ, je obavezan da u roku od naredna 3 meseca, o trošku vlasnika objekata, angažuje preduzeće ili preduzetničku radnju, koja će uraditi objekte, delove objekata i građevinske prepreke, uz obavezu da o svojoj nameri obavesti, vlasnika objekta odnosno neizgrađenog građevinskog zemljišta.

Ukoliko nadležni, opštinski, odnosno gradski organ, ne izvrši obavezu iz stava dva ovog člana, predsednik opštine, odnosno gradonačelnik, je obavezan da suspenduje odgovorno lice.

Član 230/5

Vlasnici nelegalno izgrađenih, rekonstruisanih, započetih a nezavršenih građevinskog objekata, koji se moraju ukloniti, delimično ili u celosti, imaju pravo na finansijsku nadoknadu.

Finansiranje obeštećenja vlasnika nelegalno izgrađenih, rekonstruisanih, započetih a nezavršenih građevinskog objekata, vrši se iz fonda koji se formira na nivou opštine, grada, odnosno grada Beograda.

Sredstva za '' Fond za finansiranje obeštećenja vlasnika nelegalno izgrađenih, rekonstruisanih i započetih a ne završenih građevinskih objekata '' ubiraju se iz naknade za uređenje građevinskog zemljišta, koju su obavezni da plate vlasnici, nelegalno izgrađenih, rekonstruisanih i započetih a nezavršenih objekata.

Visina sredstava, koja se moraju izdvojiti za potrebe fonda , iz predhodnog stava ovog člana zakona, iznosi 10 % od obračunatog iznosa, koji plaćaju vlasnici nelegalno izgrađenih, rekonstruisanih, započetih a nezavršenih građevinskih objekata, može se koristiti samo za finansiranje obeštećenja vlasnika čiji se objekti ili delovi objekta moraju ukloniti.

Član 230/6

Vlasniknelegalno izgrađenih, rekonstruisanih, započetih a nezavršenih građevinskog objekata, koji se mogu legalizovati, obavezni su da plate naknadu za korišćenje građevinskog zemljišta.

Visinu nadoknade, iz stava jedan ovog člana, izračunava nadležni organ opštine, grada, odnosno grada Beograda, i ona može iznositi maksimalno 5% od prosečne tržišne cene m2, za naselje odnosno zonu u kojoj se nalazi objekat.

Član 230/7

Nadoknada za korišćenje građevinskog zemljišta, izračunava se za svako naselje, deo naselja, posebno i raspoređuje se po sledećem principu:

  • naknadu za korišćenje građevinskog zemljišta, i za korištenje komunalnih dobara, koja su izgrađena, ili ih treba izgraditi, a nalaze se van naselja u kome se nalaz objekat, i za ovu namenu odvaja se 30% od obračunatog ukupnog iznosa;
  • naknada za finansiranje naknade vlasnicima, nelegalno izgrađenim građevinskih objekata, koji se nalaze u nelegalnim naseljima,  delovima naselja, a moraju se rušiti, za to se odvaja 10 % od obračunatog iznosa, i
  • nadoknadu za finansiranje komunalnih objekata, u naselju, ili delu naselja, gde se objekat nalazi, za te potrebe odvaja se 60 % od obračunatog iznosa.

Član 230/8

Naknada iz tačke 3, predhodnog člana, vlasnici nelegalno izgrađenih, rekonstruisanih, započetih a nezavršenih građevinskog objekata, plaćaju naknadu kada se počnu graditi komunalni objekti, u njihovom naselju.

Vlasnicima nelegalno izgrađenih, rekonstruisanih, započetih a nezavršenih građevinskog objekata, koji su sopstvenim sredstvima izgradili komunalne objekte, umanjuje se obaveza za naknadu za korišćenje građevinskog zemljišta, za iznos njihovog učešća u izgradnji komunalnih objekata.

Član 230/9

Vlasnicima nelegalno izgrađenih, rekonstruisanih i započetih, nezavršenih građevinskog objekata, u seoskom području, nisu obavezni da plaćaju naknadu za korišćenje građevinskog zemljišta.

Član 230/10

Svi objekti, koji su naknadno legalizovani, po ovom zakonu, prilikom uknjižavanja u zemljišne knjige-katastar, nose oznaku naknadni legalizovan objekat.

Član 230/11

Zabranjen je svaki promet, nelegalno izgrađenih, rekonstruisanih, započetih a nezavršenih građevinskog objekata, koji nisu pravosnažno legalizovani, i neizgrađenog zemljišta, čija je površina manja od 1000 m2.

Ukoliko pravno ili fizičko lice, koje se bavi prometom nekretnine, bude posredovalo u prometu nelegalno izgrađenih, rekonstruisanih, započetih a nezavršenih građevinskog objekata, bit će kažnjeno zabranom obavljanja delatnosti u prometu nekretnina, u trajanju od dve godine, i obavezno je da nadoknadi celokupnu štetu koja je nastala.

IX. УКЛАЊАЊЕ ОБЈЕКАТА

Члан 231

Орган јединице локалне самоуправе надлежан за послове грађевинарства одобриће решењем, по службеној дужности или на захтев заинтересованог лица, уклањање објекта, односно његовог дела, ради привођења намени локације, односно, када утврди да је услед дотрајалости или већих оштећења угрожена његова стабилност и да представља непосредну опасност за живот и здравље људи, за суседне објекте и за безбедност саобраћаја. Решење се може извршити, ако су претходно решена питања смештаја корисника објекта, осим у случају када се уклањање објекта одобрава на захтев власника који тај објекат користи. Жалба на решење о уклањању објекта не задржава извршење решења. Скупштина јединице локалне самоуправе уређује и обезбеђује услове и мере које је потребно спровести и обезбедити у току уклањања објекта који представља непосредну опасност за живот и здравље људи, за суседне објекте и за безбедност  саобраћаја.

Na zakona, od člana 232 pa do člana 238, nosmo davali primedbe, i zato smo ih obrisali .

4. Права и дужности грађевинског инспектора

Члан 239.

Грађевински инспектор у вршењу инспекцијског надзора има право и дужност да проверава да ли:

  1. привредно друштво, односно друго правно лице или предузетник које гради објекат, односно лице које обављастручни надзор, односно лица која обављају поједине послове на пројектовању или грађењу објеката, испуњавају прописане услове;
  2. је за објекат који се гради, односно за извођење радова издата грађевинска дозвола и поднета пријава о почетку грађења;
  3. је инвеститор закључио уговор о грађењу, у складу са овим законом;
  4. се објекат гради према техничкој документацији на основу које је издата грађевинска дозвола, односно техничкој документацији на основу које је издато решење о одобравању извођења радовау у складу са овим законом;
  5. је градилиште обележено на прописан начин;
  6. извршени радови, односно материјал, опрема и инсталације који се уграђују одговарају закону и прописаним стандардима, техничким нормативима и нормама квалитета;
  7. је извођач радова предузео мере за безбедност објекта, суседних објеката, саобраћаја, околине и заштиту животне средине;
  8. на објекту који се гради или је изграђен постоје недостаци који угрожавају безбедност његовог коришћења и околине;
  9. извођач радова води грађевински дневник, грађевинску књигу и обезбеђује књигу инспекције на прописани начин;
  10. изврши контролу да ли су радови на изградњи темеља и кровне конструкције усклађени са главним пројектом и о томе сачини записнике;
  11. се у току грађења и коришћења објекта врше прописана осматрања и одржавања објекта;
  12. је технички преглед извршен у складу са законом и прописима донетим на основу закона;
  13. је за објекат који се користи издата употребна дозвола;
  14. се објекат користи за намену за коју је издата грађевинска, односно употребна дозвола;
  15. oбавља и друге послове утврђене законом или прописом донетим на основу закона.

Грађевински инспектор је овлашћен да обављанадзор над коришћењем објеката и да предузима мере ако утврди да се коришћењем објекта доводе у опасност живот и здравље људи, безбедност околине, угрожава животна средина и имовина веће вредности и ако се ненаменским коришћењем утиче на стабилност и сигурност објекта. У вршењу инспекцијског надзора, грађевински инспектор је овлашћен да уђе на градилиште и објекте у изградњи, да тражи исправе у циљу идентификације лица, да узима изјаве од одговорних лица, фотографише или сачини видео снимак градилишта или објекта, као и да предузима друге радње везане за инспекцијски надзор, у циљу утврђивања чињеничног стања. Грађевински инспектор је дужан да пружа стручну помоћ у вршењу поверених послова у области инспекцијског надзора и да даје стручна објашњења и мишљења, као и да непосредно учествује у вршењу инспекцијског надзора кад је то неопходно.

Predlažemo da se iza člana 239, dodaju novi članovi.

Član 239/1

Građevinski inspektor obavezan je da prekontroliše:

  • da proveri prijave investitor, ko izvodi radove na : izgradnji, rekonstrukciji, adaptaciji i održavanju objekta i da li su svi podaci upisani,
  • da proveri prijave izvođača radova, ko izvodi radove na : izgradnji, rekonstrukciji, adaptaciji i održavanju objekta i da li su svi podaci upisani,
  • da prilikom kontrole na gradilištu, obavezno uzme sledeće podatke: koje preduzeće odnosno preduzetnik stvarno izvodi radov, ako radove izvodi kooperant, uzeti njegove podatke, u zapisnik uneti tačan naziv, adresu i PIB,
  • da prilikom kontrole na gradilištu, obavezno uzme podatke, ko je odgovorni izvođač radova, ukoliko radove izvodi kooperant, uzima podatke ko je odgovorni izvođač radova za koperantske radove, ko je projektant, ko je nadzorni organ,
  • građevinski inspektor obavezan je da izađe na lice mesta, po prijavi zainteresovane strane, da sačini zapisnik o činjeničnom stanju ( Inspektor u zapisnik obavezno unosi: ime investitora, ime izvođača radova, ime odgovornog projektanta, ime odgovornog izvođača radova, ime nadzornog organa i imena radnika koji su zatečeni na gradilištu, i da te informacije prosledi nadležnim organima. ). Ukoliko inspektor ne izađe na lice mesta-gradilište, po prijavi zainteresovane strane, u roku od 24 časa, pretpostavljeni građevinskom inspektoru ( njegov šef ), mora inspektora opomenuti opomenom pred dobijanje otkaza, a ukoliko napravi dva propusta, pretpostavljeni je obavezan da mu uruči otkaz,
  • građevinski inspektor, kontroliše i primenu zakona o zaštiti na radu iz oblasti građevinarstva. Ministarstvo građevine, uz pomoć Inženjerske komore Srbije, organizuje stručne seminare iz oblasti zaštite na radu, za građevinske inspektore. ( Ako odgovorni izvođači radova, poznaju zakon o zaštiti na radu i primenjuju ga, onda ga poznaju i građevinski inspektori ),
  • da o svojim nalazima informiše: svog pretpostavljenog, a e-mejlom obaveštava Inženjersku komoru Srbije ( ko je odgovorni: izvođač radova, projektant i nadzor ), nadležne državne inspekcije ( poresku policiju, inspekciju rada, inspekciju zaštite od požara itd, )

Ukoliko inspektor utvrdi, kršenje ovog zakona od strane investitora, izvođača radova ili drugog subjekta, obavezan je da podnese prekršajnu prijavu, kod nadležnog suda, protiv učinioca.

Građevinski inspektor ima pravo, da svako lice legitimiše, koje se nađe na gradilištu, u trenutku njegove inspekcije.

Član 239/2

Građevinska inspekcija, obavezana je da evidenciju o izvođenju radova, stavi na sajt sa svim podacima o investitoru, izvođaču radova, projektantu i nadzornom organu. ( Uvođenjem ovakvog rešenja, ukinula bi se potrebu da građevinska preduzeća prijavljuju gradilište inspekciji rada i inspekciji zaštite na radu. )

Član 239/3

Investitor-vlasnik objekta, bit će kažnjen sa, minimum 50.000 dinara pa do 30% od predračunske vrednosti radova ( koji se izvode ), ako poveri izvođenje radova preduzeću-preduzetničkoj radnji, koja nije registrovana za obavljanje predmetnih radova i ako ne prijavi građevinskoj inspekciji ko izvodi radove.

Ukoliko preduzeće odnosno preduzetnička radnja, ne prijavi građevinskoj inspekciji, kod kog investitora izvodi radove, kazniti će se sa minimum 50.000 dinara, pa do 30% od predračunske vrednosti radova koje izvodi.

Pojedinačna lica ili organizovane grupe maistora-radnika, koji izvodi radove, a nema registrovano preduzeće-radnju za obavljanje tih poslova, kazniti će se sa minimum 50.000 dinara, pa do 30% od predračunske vrednosti radova koji se izvode.

Član 239/4

Ako građevinski inspektor, u vršenju svog posla, zloupotrebi svoj službeni položaj, neopravdano optuži preduzeće, preduzetničku radnju, prikrije činjenično stanje i slično, a to potvrdi sudija za prekršaje svojom presudom, pretpostavljeni je obavezan da mu da otkaz, i da mu zabrani rad u državnim organima R. Srbije u trajanju od 5 godina.

Član 239/5

Investitor, odnosno vlasnik objekta, obavezan je da prijavi, građevinskoj inspekciji, ko mu izvodi radove na: izgradnji, rekonstrukciji, adaptaciji i održavanju, pismenim putem ili elektronskom poštom. ( U prijavi obavezno uneti sledeće podatke: ime firme, adresa, PIB i ime odgovorne osobe za radove i kontakt telefon ),

Član 239/6

Ministar građevina propisuje obrazce, organizaciju dokumentacije, i obaveštavanja.

5. Овлашћења грађевинског инспектора

Члан 240.

У вршењу инспекцијског надзора грађевински инспектор је овлашћен да:

  1. нареди решењем уклањање објекта или његовог дела, ако се објекат гради или је његово грађење завршено без грађевинске дозволе, односно решења о одобравању извођења радова;
  2. наложи решењем обуставу радова и одреди рок који не може бити дужи од 30 дана за прибављање, односно измену грађевинске дозволе, ако се објекат не гради према грађевинској дозволи, односно главном пројекту, а ако инвеститор у остављеном року не прибави, односно измени грађевинску дозволу, да наложи решењем уклањање објекта, односно његовог дела;
  3. наложи решењем обуставу радова, ако инвеститор није закључио уговор о грађењу, у складу са овим законом;
  4. наложи решењем обуставу радова и одреди рок који не може бити дужи од 30 дана за прибављање грађевинске дозволе, решењ оодбрењу извођења радова, а ако их инвеститор у остављеном року не прибави, да наложи решењем уклањање објекта, односно његовог дела;
  5. наложи решењем обуставу радова и одреди рок који не може бити дужи од 30 дана за прибављање, односно измену грађевинске дозволе, ако изграђени темељи нису усклађени са главним пројектом, а ако инвеститор у остављеном року не прибави грађевинску дозволу, да наложи решењем уклањање изграђених темеља;
  6. наложи решењем уклањање објекта, односно његовог дела ако је настављено грађење, односно извођење радова и после доношења решења о обустави радова;
  7. наложи решењем уклањање привременог објекта протеком прописаног рока;
  8. наложи решењем инвеститору, односно власнику објекта забрану даљег уклањања објекта, односно његовог дела, ако се објекат или његов део уклања без решења о дозволи уклањања објекта, односно његовог дела;
  9. наложи решењем обуставу радова, ако инвеститор није решењем одредио стручни надзор, у складу са овим законом;
  10. наложи ванредну ревизиjу главног проjекта у случаjу да у току инспекциjске контроле градилишта уочи очигледну опасност од статичке нестабилности изведених радова на обjекту
  11. нареди спровођење других мера, у складу са овим законом.

Решење о уклањању објекта, односно његовог дела односи се и на делове објекта који нису описани у решењу о рушењу, а настали су након састављања забележбе и чине једну грађевинску целину.

Na zakona, od člana 241 pa do člana 238, nosmo davali primedbe, i zato smo ih obrisali .

ARHITEKTA GRADA

Da bi naši gradovi i naseljena mesta bili humaniji i lepši za život, potrebno je zakonom o izgradnji uvesti instituciju „Arhitekta grada“.

Predlažemo da se uvedu novi članovi zakona.

Član A/1

Arhitekta grada, je stručno lice, koje je zaduženo za unapređenje kvaliteta života građana, u gradovima i naseljenim mestima.

Arhitektu grada, biraju odbornici na mandat od 5 godina, tajnim glasanjem, sa mogućnošću ponovnog izbora, na osnovu programa rada koga piše sam kandidat.

Lokalna samouprava, obavezna je da omogući svim kandidatima, koji konkurišu za funkciju Arhitekta grada, da sebe i svo program prestavi odbornicima i javnosti, u sredstvima informisanja.

Na funkciju „Arhitekta grada“, može biti izabrano lice, koje je završilo Arhitektonski fakultet, ima 5 godina radnog iskustva u struci, ima važeću licencu Inženjerske komore Srbije, i stanovnik je opštine, grada, gde konkuriše na funkciju.

Lični dohodak funkcionera „Arhitekta grada“, može biti minimum 90% od ličnog dohotka, koji ima Predsednik opštine

Član A/2

Zadaci arhitekte grada su:

  • da predloži detaljan projekat, kako treba urediti grad i naseljena mesta, na usvajanje.
  • da određuje izgled fasada u gradu i naseljenim mestima,
  • da određuje izgled i mesto postavljanja privremenih objekata, kao što su: kiosci, letnje bašte, reklame i slično,
  • da rukovodi fondom, koji proizilazi iz ovog zakona, a koji je namenjen za obnovu fasada.
  • da predlaže predsedniku opštine, kako rešiti određeni problem u delu planske regulative,

 

XI. СТРУЧНИ ИСПИТ И ЛИЦЕНЦЕ ЗА ОДГОВОРНОГ ПЛАНЕРА,УРБАНИСТУ,ПРОЈЕКТАНТА И ИЗВОЂАЧА РАДОВА

1. Стручни испит

Члан 249.

Стручни испит, који је као услов за обављање одређених послова прописан овим законом, полаже се пред комисијом коју образује министар надлежан за послове просторног планирања, односно урбанизма и грађевинарства. Трошкове полагања стручног испита сноси кандидат или привредно друштво, односно друго правно лице у коме је кандидат запослен.

2. Издавање и одузимање лиценце

Члан 250.

Лиценцу за одговорног планера, одговорног урбанисту, одговорног пројектанта и одговорног извођача радоваиздаје Инжењерска комора Србије у складу са овим Законом. Уколико овлашћено лице несавесно и нестручно обавља послове за које му је издата лиценца, Инжењерска комора Србије има право да у посебном поступку решењем одузме издату лиценцу.

Против решења из ст. 1. и 3. овог члана може се изјавити жалба министру надлежном за послове просторног планирања, односно урбанизма и грађевинарства.

XII. РЕПУБЛИЧКА АГЕНЦИЈА ЗА ПРОСТОРНО ПЛАНИРАЊЕ

Na zakona, od člana 251 pa do člana 261, nosmo davali primedbe, i zato smo ih obrisali .!

XIII. ИНЖЕЊЕРСКА КОМОРА СРБИЈЕ

 

Члан 262.

Инжењерска комора Србије (у даљем тексту: Комора) је правно лице са седиштем у Београду основанона основу Закона о планирању и изградњи у циљу:

  • унапређења услова за обављање стручних послова у области просторног и урбанистичког планирања, пројектовања, изградње објеката и других области;
  • заштите општих и појединачних интереса у обављању послова у тим областимаорганизовању и пружању услуга у наведеним областима, као и ради остваривања других циљева.

Чланови Коморе су инжењери архитектонске, грађевинске, машинске, електротехничке, саобраћајне, технолошке и инжењери других техничких струка и просторни планери, којима је издата лиценца у складу са овим законом.

Predlažemo da se iza člana 262/1, dodaju novi članovi.

Član 262/1

U skupštini i rukovodstvu Inženjerske komore Srbije, moraju biti zastupljeni sve: struke, stepeni obrazovanja i regioni, po proporcionalnom sistemu.

Kontrolu rada, Inženjerske komore Srbije, vrši nadležno ministarstvo. Ukoliko komora radi, suprotno ovom zakonu, nadležni minister raspušta organe komore, uvodi prinudnu upravu u komoru i raspisuje nove izbore za organe skupštine.

Члан 263.

Комора обавља следеће послове:

  1. утврђује професионална права и дужности и етичке норме понашања чланова у обављању послова израде планских докумената, пројектовања и извођења радова;
  2. утврђује испуњеност услова за издавање, односно за одузимање лиценце за одговорног планера, одговорног урбанисту, одговорног пројектанта и одговорног извођача радова у складу са одредбама Правилника о условима и поступку за издавање и одузимање лиценце за одговорног урбанисту, пројектанта, извођача радова и одговорног планера, општим актима Коморе и овог Закона;
  3. проверава усклађеност издатих лиценци по прописима других земаља;
  4. води регистар лица из тачке 2. овог члана;
  5. води регистар правних лица која су регистрована за обављање инжењерске делатности;
  6. организује судове части за утврђивање повреда професионалних стандарда и норматива (професионалне одговорности), као и за изрицање мера за те повреде;
  7. ради на унапређењу струке и услова за рад на целој територији Републике Србије из сопствених ресурса и средстава;
  8. утврђује минималне цене за израду планске документације, урбанистичке документације и пројектне документације;
  9. обезбеђује сигурност и заштиту општих и појединих професионалних интереса чланова;
  10. обавља и друге послове у складу са законом и статутом.

Организација и начин обављања послова из става 1 овог члана ближе се уређује статутом и општим актима Коморе. На статут и опште акте Коморе сагласност даје министарство надлежно за послове грађевинарства и урбанизма.

Predlažemo da se iza člana 263, dodaju novi članovi.

Član 263/1

Zadaci komore su:

  • da sprovede odredbe ovog zakon o licencama,
  • da formira službu za izdavanje licenci, i stručne komisije, pred kojima se polaže ispit za dobijanje licenci,
  • vodi evidenciju licenci, i uspostavi jedinstvenu metodologiju za praćenje rada lica sa licencom,
  • izdaje priručnike-knjige, koji će se koristiti prilikom polaganja ispita za dobijanje licence. Ovi priručnike, knjige, moraju biti gotovi godinu dana, pre polaganja prvog ispita.
  • da formira komisiju koja je nadležna da oduzima licencu, sa tačnom specifikacijom kad se licenca može izgubiti, da to pretoči u priručnik, i da ga dostavi strukovnim udruženjima, odnosno članovima komore, i
  • da organizuje prikupljanje iskustvenog znanja, i da to znanje pretoči u knjige.

Kako se stiče licenc

Član 263/2

Pravo na licencu imaju diplomirani inženjeri, inženjeri za one poslove koje im dopušta ovaj zakon.

Pravila kako se stiče licenca, i obaveze nosioca licence, strukovnih udruženja, i inženjerske komore su:

  • licenca mora da sadrži, precizan spisak radova koje nosioci licence ima pravo da radi,
  • licenca se može ostvariti, samo kroz strukovno udruženje,
  • licenca ima važnost 5 ( pet ) godina, svakih 5 godina vrši se provera znanja nosioca licence. Proveru znanja organizuje Inženjerska komora Srbije u saradnji sa strukovnim udruženjima,
  • doživotnu licencu dobijaju, profesori, asistenti, predavači na fakultetima i višim školama i članovi koji imaju više od 25 godina radnog iskustva.
  • mladi stručnjaci, stiču pravo da podnesu zahtev za polaganje ispita za licencu, posle položenog stručnog ispita, a to pravo ostvaruju preko svog strukovnog udruženja. Njegovo udruženje prati njegov rad i pomaže mu da pred komisijom, koju formira Inženjerska komora Srbije, odbrani rad na osnovu koga dobija licencu,
  • nosioci licence, i oni koji planiraju da dobiju licencu, obavezni su da svako radno angažovanje na projektovanju i izgradnji elektronskim putem prijave svom strukovnom udruženju,
  • strukovno udruženje, obavezno je da omogući da sve pohvale i primedbe investitora, na rad nosioca licence sortiraju i priključe uz ime nosioca licence,
  • Inženjerska komora, može oduzeti licencu u slučaju kad je nosioci licence napravio nedopustiv propust u svojim radu
  • Inženjerska komora obavezna je da propiše precizna pravila za koja se može izgubiti licenca.

Na rešenje, o oduzimanju licence, lice ima pravo da podnese žalbu ministarstvu građevine, a on je obavezno da formira nezavisnu stručnu komisiju, koja će ispitati slučaj i doneti konačno rešenje.

Lice koje je izgubilo licencu, ima pravo da polaže poseban ispit, pred posebnom komisijom, u komisiji ne mogu biti lica koja su oduzela licencu, posle isteka od 5 godina od oduzimanja licence.

Član 263/3

Članovi inženjerske komore ( nosioci licenci ) obavezni su, da u elektronskom obliku, blagovremeno ( u roku od 5 dana od nastanka promene ) obaveste komoru: gde su stalno zaposleni, na kom objektu su odgovorni izvođači radova, odgovorni projektanti, nadzorni organi, članovi komisije za tehnički pregled i gde rade specijalistički pregled objekta.

Oni članovi komore, koji ne poštuju ovaj član zakona, stav jedan, i blagovremeno ne prijavljuju gde i šta rade, disciplinska komisija, obavezna je da ih kazni novčanom kaznom u iznosu od 5 članarina i opomenom.

Inženjerska komora Srbije, obavezna je, da na web sajtu komore, stavi podatke iz stava jedan ovog člana zakona.

Podaci na web sajtu, moraju biti ažurirani u roku od 5 dana.

Члан 264.

Органи Коморе су:

  • Скупштина Коморе,
  • Управни одбор Коморе,
  • Надзорни одбор Коморе и
  • Председник Коморе.

Комора је организована по секцијама које се утврђују Статутом коморе. Радом секције управља извршни одбор секције. Управни одбор има 11 чланова и то: председника, потпредседника, три представника које именује надлежно Министарствонадлежно за послове просторног планирања, односно урбанизма и грађевинарства, каои представницииз реда секција. Надзорни одбор има 3 члана и то: председника и једног члана који бираСкупштина коморе и једног члана којег предлаже Министарствонадлежно за послове просторног планирања, односно урбанизма и грађевинарства. Председник управног одбора је уједно и председник Коморе. Мандат председника Коморе и чланова управног одбора Коморе траје четири године, и могу се бирати највише два пута. Састав, делокруг и начин избора органа из ст. 1, 2, 3. и 4. овог члана утврђује се Статутом Коморе.

Члан 265.

Комора стиче средства за рад од чланарине, издавања лиценци, обављања стручних испита и других извора у складу са законом. Висину накнаде за обављање стручног испита, издавање лиценце и чланарине утврђује Комора уз претходно прибављену сагласност Министра надлежног за послове просторног планирања, односнограђевинарства и урбанизма. Надзор над законитошћу рада Коморе обавља Министарство надлежно за послове просторног планирања, односно грађевинарстваи урбанизма.

XIV. КАНЦЕЛАРИЈА ЗА БРЗИ ОДГОВОР

Члан 266.

Na zakona, od člana 266 pa do člana 294, nosmo davali primedbe, i zato smo ih obrisali ! .

Члан 295.

Даном ступања на снагу овог закона престаје да важи Закона о планирању и изградњи („Сл.гласник РС“, бр.72/09, 81/09-исправка, 24/11, 121/12, 42/13-одлука УС и 50/13-одлука УС). До доношења подзаконских аката на основу овлашћења из овог закона, примењиваће се подзаконски акти донети на основу закона који престаје да важи даном ступања на снагу овог закона, ако нису у супротности са овим законом.

Члан 296.

Овај закон ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у Службеном гласнику Републике Србије.

Napomena:

Ukoliko želite, da više saznate, o problemima inženjera i preduzetnika, pročitajte sledeće projekte :

Rad na crno, ubija male privrednike u građevinarstvu,koji se nalazi na sajtu Privrednici Srbije, na web adresi:http://www.privrednicisrbije.rs/projekti-i-ideje/173-rad-na-crno-ubija-male-privrednike-u-graevinarstvu.html

Utaju PDV poreza, koju omogućava zakon o planiranju i izgradnji, koji se nalazi na sajtu Privrednici Srbije, na web adresi: http://www.privrednicisrbije.rs/projekti-i-ideje/171-utaja-pdv-poreza-koju-omoguava-zakon-o-planiranju-i-izgradnji.html

Fasade se ruše a vlast ćuti ,koji se nalazi na sajtu Privrednici Srbije, na web adresi: http://www.privrednicisrbije.rs/projekti-i-ideje/170-fasade-se-ruse-a-vlast-uti.html

Siromašni, a rasipamo toplotnu energiju, koji se nalazi na sajtu Privrednici Srbije, na web adresi: http://www.privrednicisrbije.rs/projekti-i-ideje/169-siromani-a-rasipamo-toplotnu-energiju.html

Divlji zakon, divlja gradnja ! koji se nalazi na sajtu Privrednici Srbije, na web adresi: http://www.privrednicisrbije.rs/pitamo-predsednika/69-pitamo-predsednika.html

Kako sprečiti nesreće izazvane požarom, koji se nalazi na sajtu Privrednici Srbije, na web adresi: http://www.privrednicisrbije.rs/projekti-i-ideje/243-kako-spreciti-nesrece-izazvane-pozarom.html

Predlog izmene zakona o planiranju i izgradnji ( Prvi deo ), koji se nalazi na sajtu Privrednici Srbije, na web adresi: http://www.privrednicisrbije.rs/projekti-i-ideje/247-predlog-izmene-zakona-zakon-o-planiranju-i-izgradnji-.html

Predlog izmene zakona o planiranju i izgradnji ( Drugi deo ), koji se nalazi na sajtu Privrednici Srbije, na web adresi: http://www.privrednicisrbije.rs/projekti-i-ideje/248-predlog-izmene-zakona-zakon-o-planiranju-i-izgradnji-2-deo.html

Napomena !

Pozivamo Vas da dignete glas protiv ovog nerazumnog predloga zakona, da pomognete našu borbu, za donošenje logičnog zakona o planiranju i izgradnji.

alt

Vi sudite i ocenjuj te, koliko je ovaj projekat vredan!!!

TOLIKO OD NAS!!!  Udruženje Privrednici Srbije i Udruženje građevinskih inženjera Srbije – UGIS !!!

SAD STE VI NA REDU!!!!!

Sa poštovanjem !

Predsednik UGIS i

Predsednik udruženja Privrednici Srbije

Ing Vujanović Živojin

069-155-41-22

 

 

 

 

 

580b57fcd9996e24bc43c528

twitter-640x330

Mailing lista
Ulaz za članove

Baner1

 

 

Baner2

 

 

Baner3

 

 

baner1

 

 

Baner1

 

 

banerg

 

 

Baner3

 

 

vlasina